I3B Com es cuida un pollet?

Després de reis, l'Arnau ens explica que li han portat una granja de maletí. Serà el nostre punt de partida per anar dient els animals que sabem que viuen en una granja:

ABRIL D: galls

ARYA: cavalls

MARTÍ: vaques    

MATEO: gallinas

MARTÍ: porcs

ARNAU: cabres

DAVID: conills

MATEO: patos

ARYA: ases

DAVID: burros                                                                            

NIL: burrets

ARYA: pollets

ARNAU: ovelles

ABRIL M: perros

ABRIL D: no!

DENIS: sí!

MATEO: están en la montaña

NIL: la mama passeja al Tauro per la muntanya              

CARLA: el Kalu i la Dumba estan a casa, no a la granja

EROS: el meu gos també està a casa i es diu Simba

ABRIL D: el noi que cuida als animals

ARNAU: és el granger

ARYA: pastorets que piquen tambors

CARLA: no n'hi han

NIL: no, estan a fora els tambors, amb els diables      


Fet això, posem les fotos dels animals que han dit que hi viuen. Ara cadascú posarà el seu nom a l'animal que més li agrada.        



El que ha tingut més noms és...    

EL POLLET!

Abans de començar a investigar, hem de fer dues coses:

- dibuixar el pollet 

- passar les preguntes inicials de manera individual.

Avisarem a la granja que hi anirem, i que sobretot volem veure pollets.

No sabem el número de telèfon, i aquesta vegada diuen que segur que l'Àngels el sap. A veure si la trobarem...



Després d'identificar els números i marcar-los, ens contesta l'Anna:


Comencem a investigar

Què menja el pollet?

EROS: la mama diu patates
MARTÍ: pinso
CARLA: els gossos mengen pinso!
ABRIL D: una mica de pa
ERIC: aigua i ratolins
ARYA: aguacate con pa i aigua
CARLA: piquen amb la boca
NIL: xiclets no
ARYA: si mengem molts ens posem malitos
ABRIL D: la meva iaia tenia xiclets de la lliga i feia bombolles
CARLA: els blaus piquen
DENIS: los de sandía no pican

Imitem com es mengen diferents aliments: gelat, entrepà, plàtan, xiclet...




 



Veiem que utilitzem les dents en cada cas, però sobretot amb el xiclet.

Tenen boca?

CARLA: no
ABRIL M: té pico
DENIS: sí que té boca
JULEK: no tienen boca                                                  

Mirem la foto que tenim penjada

MATEO: las bocas tienen labios
LLUC: els pollets no tenen labios, tenen bec
PABLO: nosaltres sí que tenim boca i llavis

Què hi ha a dintre del bec?

JIMENA: llengua
ABRIL M: dents

Ara mirem contes i vídeos per descobrir si allò que diem és cert. També projectem imatges del bec per dins. 

ARYA: mengen blat de moro aixafat quan son molt petits
ABRIL D: cucs
ARYA: mosquits
DAVID: escarbats
PABLO: aigua
MATEO: però si está en el suelo van a comer tierra
JIMENA: tenen llengua, sí
DAVID: però dents no

Quedem que preguntarem a casa si saben alguna cosa més de l'alimentació. 

ARNAU: la mama diu que el blat de moro ha d'estar aixafat perquè no s'ofeguin
MARTÍ: la mama diu que mengen cargols petits        

La Laura ens dóna blat de moro que té del racó de joc de la castanyera. Li portarem a la grangera, però l'hem d'aixafar:


És massa dur
ABRIL M: con un martillo

Anem a Marie Curie a buscar un martell, però per més que busquem, no en trobem cap.






Finalment potser el morter ens pot anar bé.                 



Amb paciència, dediquem estones a anar-lo aixafant, tot i que no és fàcil.












Per on els entra el menjar?          
LLUC: pel bec
DENIS: va a la panxa
JULEK: i als pantalons
DAVID: no porten pantalons
ABRIL D: el nostre dona la volta al melic i es queda a la panxa
DAVID: no, el nostre sí que es queda en els pantalons
ABRIL D: se'n va per tot el cos, per les cames
CARLA: no!
ABRIL D: només l'aigua. El menjar surt quan el vomitem
ABRIL M: no, salen mocs
MATEO: si comemos todo el plato nos atragantamos        

                          

          Projectem una imatge del sistema digestiu  del pollet.

      Amb el dit seguim el recorregut que farà el menjar mentre anem dient les parts escrites; veiem que acaba sortint cap a fora, i ràpid relacionen que és el forat per on surt la caca.

Amb plastilina fem "blat de moro" i el fem passar.



Descobrim que en el pedrer hi guarden pedres que s'empassen i que ajuden a triturar millor el menjar.

En deixem constància en el mural amb una imatge i pedres enganxades que hem agafat del pati.



Quins animals també tenen bec?

ABRIL D: la cacatua
ERIC: la gallina
LLUC: el gall
ABRIL D: l'ànec
CARLA: l'ocell
DAVID: el colom     

I així, conjuntament, podem contestar la pregunta: mengen xiclets?
Tenim clar que no són persones i que no poden perquè no tenen dents per mastegar.

D'on neixen els pollets?
PABLO: d'un ou
ABRIL D: els dinosaures petits també surten d'un ou

Qui posa els ous?
ARYA: la gallina

D'on naixem nosaltres?
CARLA: de la panxa de les mares
ABRIL D: a la panxa i li surt pel cul
DAVID: pel cul també surt la caca, que és el menjar

Sessió de cine: mirem un vídeo i després caldrà respondre preguntes 



Obtenim així noves informacions que coincideixen amb la que hem explicat amb els contes que han portat:
- el pollet trenca sol l'ou                                          
- surt mullat
- se li veu la pell rosa
- té plomissol; les plomes li surten més endavant
- l'eixuga la gallina amb les seves plomes donant-li escalfor   

    

   
També sabem que no tots els ous tenen pollets. Els del Caprabo tenen truita, diu el David.
Els contes expliquen que el gall ha d'estimar a la gallina perquè a dintre l'ou es faci un pollet, i després la gallina l'ha d'escalfar 21 dies amb el seu cos. 

Però, i si la gallina no escalfa els ous i marxa?
ABRIL D: li diem a la grangera que els ha d'escalfar

Tornem a recórrer a un vídeo per explicar-li com els ha d'escalfar. Veiem com es pot construir una incubadora i què cal que tingui.



Arribat a aquest punt, farem una activitat per treballar les mides de cada component de la família. A partir de les imatges a tamany natural, buscarem objectes per l'aula que siguin similars.





Després aprofitem material de l'espai Newton per medir-nos nosaltres: comptem quants peus o mans ens hi caben i quants en caben al gall, a la gallina, al pollet o a algun company/a.


Avui observem bé com és per fora amb imatges que tenim al nostre abast.

Pollet - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure

ABRIL M: algo rosa que és la pell
EROS: té bec
ARYA: té una llengua                             
ABRIL D: no té dents
ERIC: té els pies grandes
LLUC: tenen ungles
ABRIL D: tenen potes i els dits llargs com nosaltres
LLUC: nosaltres tenim peus, no potes                       
EROS: tenen dues potes
LLUC: els patos també tenen dues potes
ARYA: i la gallina

I perquè no se li veu la pell quan la gallina ja l'ha aixugat?
ABRIL D: perquè el plomissol la tapa

A nosaltres se'ns veu la pell?
ARYA: sí, a mi sí
LLUC: a mi també

Ens mirem la pell amb lupes




LLUC: tinc pell jo
ERIC: pell vermella
ARYA: la meva pell és blanca
ABRIL M: tenim pèls
DAVID: només els papes tenen pèls
EROS: tenim pèls a les cames

Intentem estirar els pèls però estan enganxats a la pell. Deduim que el pollet també té el plomissol enganxat a la pell. Amb el què hi ha a la pell, és amb el que s'abriguen els animals.

I les gallines i els galls què tenen enganxat a la pell?
ABRIL D: les plomes

I els conills?
ARNAU: pèls

Quins animals tenen pèls?
CARLA: els gossos
DENIS: els gats
ARNAU: els cavalls

I quins animals tenen llana?
ABRIL D: les ovelles

Toquem pèls, plomes i llana. 




 
Què passaria si els pollets no tinguessin pell?
ABRIL D: que tindrien fred perquè no tenen jaqueta
ARYA: tendrían que entrar en la casa 
ABRIL D: és el galliner la seva casa, ho posava en el conte de l'Arnau

Necessitem saber com ha de ser un galliner. Recorrem de nou als contes.





Bioconstrucció amb terra crua - Rocamare
ERIC: té palla perquè s'escalfin si fa fred
EROS: a terra
PABLO: té un sostre perquè no tinguin fred
ARYA: i perquè l'aigua de la pluja caigui al sostre
JULEK: perquè sino es mullarien
LLUC: té xemeneia
ABRIL D: jo no n'he vist a cap conte                                            
JULEK: té un tubo arriba del sostre 
ABRIL D: té una xarxa
MARTÍ: perquè no s'escapin
DENIS: y una puerta para poder entrar 
ABRIL D: quan fa molt sol a l'estiu han de tenir el que tenim nosaltres al pati, un toldo
ARYA: y los pueden mojar un poco  





I ja per anar acabant, expliquem un conte que només parla de pollets. Cal revisar que allò que hem anat penjant al mural sigui correcte i veure si ens hem deixat alguna informació.


Repassem tot el que hem après, i ara cadascú escull quina part vol explicar a la grangera.









Posem el blat de moro aixafat en un recipient, i ens ho emportarem, per si de cas els pollets no tenen res per menjar.





Una mica d'assaig ens farà agafar seguretat







I finalment marxem cap a la granja!

Només arribar, saludem a l'Anna i esmorzem


Mentre esperem que tothom acabi, juguem una estona


Li expliquem a la Maria, la grangera que ens acompanyarà, tot el que hem après del pollet




















Després anem a veure els pollets que han comprat. També hi han aneguets.


Hem anat al galliner, a veure si té una reixa, una porta, un sostre i palla a terra. Donem bledes i escarola a les gallines 


També en el galliner hi ha un conill blanc, molt suau


Hi ha un poni que es diu Elvis, i ens porta a fer un tomb


La Maria ens proposa recollir herbes per donar a les vaques





I elles treuen la seva llarga llengua quan els acostem l'herba


Entrem al tancat dels cabrits; els toquem i agafem, però a qui alimentem és a les cabres amb uns trossets de pa


Abans d'anar a dinar, passem a veure uns vedells petits i a un li preparem un biberó especial


Des de fora li donem aglans al porc


I després de treballar tant, ens hem guanyat el dinar


Ens queda una sorpresa: el Josep, el granger, ens porta a fer una volta per la granja amb el seu tractor. Nosaltres pugem al remolc i anem mirant el paisatge.






Ja de tornada, hi ha qui fa una petita becaina: ha estat un dia intens!















L'endemà tornem a dibuixar el pollet, i en acabar observem les diferències amb el primer dibuix que vam fer.
I ara, cal deixar constància en un full del què hem après al llarg d'aquestes setmanes.





















Comentaris