EL TIÓ NO VE A L'ESCOLA: ON ÉS?
JULEK: voy a ir a la oficina de mami con muchos niños y va a venir Papá Noel. También a la de papi: me traerán un juguete de policía pequeñito
DENIS: yo he puesto las cosas de Navidad: el caga tió está debajo del árbol. Me falta el disfraz de Papá Noel, pero me tiene que llegar el paquete
ABRIL M: el papá Noel trae chuches y el papa dice una!. Amb el pal el tió caga regalos
JIMENA: tengo chuches de la mama. Al papa le gusta el pádel. Tengo árbol. Tió no
MARTÍ: tengo el tió
LLUC: el meu està a la muntanya. No l'hem anat a buscar; si no ens dona una nota, no hi podem anar.
DAVID: jo el tinc a casa. El vem anar a buscar a una muntanya molt alta, allà al restaurant del papa. Estava amagat a sota la taula.
ABRIL D: el meu estava a la muntanya i va venir. Amb la poteta va trucar la porta i el vem obrir. Li vem posar una manta. Quan sigui Nadal tornarà a venir, perquè va marxar a la muntanya una altra vegada.
EROS: el meu tió també va marxar al bosc i quan vindrà la mama després del pati l'anirem a buscar
CARLA: el meu està al bosc, on hi han troncs. Té unes potes però no caminen i pesa molt. Té una manta. L'aniré a buscar amb el papa, l'agafarem tots dos i muntaré l'arbre amb els llums.
DAVID: el meu també té manta
ABRIL D: el meu arbre està al garatge i tenim boles per decorar-lo
ERIC: no tinc tió. Vamos a buscar el tió el cap de setmana caminant
CARLA: perquè també està al bosc
DAVID: no, al restaurant
ABRIL D: jo crec que està a la muntanya
En aquell moment ens avisen des de secretaria; el carter ha deixat una carta per nosaltres i l'anem a buscar.
juntament amb les imatges
del que diu que ha anat
veient pel camí.
Com era d'esperar, hi
ha imatges que els resulten
familiars:
ABRIL D: al costat de la casa
rodona hi viu el Roger, l'amic
de l'Eloi. Al costat hi ha el
Remei i la plaça del Lleó
LLUC: està lluny
ARNAU: jo hi vaig anar
un dia
MARTÍ: jo també lo he visto
Doncs com que alguns saben on és, ens disposem a marxar. Abans però, els pregunto cap a quin costat haurem de girar, i comença a haver-hi discrepàncies.
Com ho farem per no perdre'ns nosaltres també?
ERIC: por la carretera
LLUC: molt ràpidament
ABRIL D: passar per dalt
MARTÍ: amb un mapa
Qui en té?
DAVID: els reis
MARTÍ: el comprem
ABRIL D: a l'ajuntament
ARYA: sin mapa nos perderemos
CARLA: hem d'anar amb una targeta per comprar
ABRIL D: amb un carrito per anar a comprar
Però si no tenim targeta, ni mapa, a qui li podem demanar?
ARYA: a la Montse
ABRIL D: o a la Pilar
Sortim en busca d'una de les dues secretàries. Li exposem a la Montse el nostre problema, i diu que ara mateix ens envia un mapa que el podrem veure a la pissarra digital.
El projectem i hi col·loquem les imatges que tenim.
Ara només ens cal marcar el recorregut.
Doncs ja podem agafar el mapa i marxem.
ABRIL M: està a la tele!
ABRIL D: està enganxada a la paret
LLUC: l'haurem de portar molts perquè pesa molt
ARYA: y nos caeremos
Haurem de pensar com ho podem solucionar.
ABRIL D: ara li diem a la Pilar que el mapa ha de ser petit
Es compromet a fer-nos un mapa petit per cadascú.
El Martí arriba l'endemà amb un mapa que ha fet a casa.
Ens l'ensenya il·lusionat, però li van trobant algunes pegues: no surt la font del lleó, ni la casa rodona, ni el galet...
Així doncs, li donem les gràcies però esperarem que la Pilar ens doni els que està preparant.
I com és el nostre tió?
CARLA: té una barretina vermella
ABRIL M: no té barretina. Té pals enganxats a les potes i no pot caminar sol
MARTÍ: les potes no caminen perquè l'hem d'aixecar
ERIC: té boca
EROS: no té boca
ABRIL D: perquè no parla
CARLA: obra la boca
ARNAU: no, no la té oberta, la té tancada
NIL: no té nas
ABRIL D: el meu sí que té nas
LLUC: el meu té boca i nas
ABRIL M: és marró
ABRIL D: és negre
LLUC: és molt gran
ABRIL D: és mitjà
DENIS: el mío és grande
Qui pot saber com és el tió de l'escola?
ABRIL D: el meu germà que es diu Eloi
DAVID: i el Joan
LLUC: i el Guim
Tenim tres opcions. Comencem per la primera a veure si hi ha sort.
Cada vegada que hem de demanar ajuda, cantem la cançó "Una plata d'enciam", per escollir qui serà l'afortunat/da d'exposar les nostres inquietuds. Avui li ha tocat al Martí
Doncs objectiu aconseguit; inclús ens donen pictogrames per tal que recordem tota la informació obtinguda: té dues potes, té nas, no té orelles, porta barretina, és mitjà, no el podem portar arrossegant, no té cabell, no és una tiona...
Ja a l'aula, enganxem les imatges i cal posar-nos d'acord en la manera de portar-lo.
ABRIL M: empujar
ARYA: no, con las pedres es farà mal
ARNAU: amb carro
ABRIL D: jo en tinc un de comprar però és petit; té 4 rodes
ARYA: el mío es un poco grande y tiene 3 ruedas
MARTÍ: yo tengo un carro amb una enganxina
LLUC: el meu és per comprar i no té enganxina
ABRIL D: el portem en un cotxe que no hi hagi seients
DAVID: però no hi cabrem tots
ARYA: podem caminar una miqueta hasta encontrar una caravana gran i portar-lo al cole
EROS: la mama farà un carro per portar el tió
ABRIL D: el fem nosaltres amb un paper de wc mitjà, que s'aguanti
LLUC: i li posem rodes
ARYA: no tenim rodes
I qui pot tenir eines i rodes a l'escola per poder construir un carro?
CARLA: el Mandru
Doncs en busca del Mandru. Però com que no el trobem, decidim trucar-lo
Ens ve a veure a l'aula i li expliquem el que tenim pensat. Però ell s'ofereix a construir-nos un carro de fusta, amb un pal i 4 rodes.
Revisem que hi surtin totes les imatges abans de marxar.
Ara marquem el recorregut que farem.
I finalment el Mandru ens fa entrega del carro!
Practiquem una mica abans del gran dia.
Ben abrigats iniciem la ruta, amb els ulls posats en el mapa.
I això és el que passa a mesura que anem trobant els llocs indicats
Ara ens toca portar a nosaltres el carro
Ens trobem tions pel camí, i busquem similituds i diferències amb el nostre.
Ja a la recta final
Visca!
I abans de tornar, esmorzem per recuperar les forces de la caminada
Ara el carro pesa bastant més!
Un cop a l'aula, cal posar-nos d'acord:
On el posarem perquè estigui calentó?
ABRIL M: yo también l'he tocat
CARLA: però una mica calent també, però no té manta
ABRIL D: li podem posar un escalfador
NIL: i posar-lo al sol
ARYA: o a la finestra
DENIS: en el ventilador
ABRIL D: o allà, que està calent (assenyalant el radiador)
Li voleu posar també una manta?
CARLA: sí, jo tinc una manta vermella
ABRIL D: jo una manta negra
ABRIL M: jo la tinc rosa
I què li donarem per menjar?
ABRIL M: croissant
MARTÍ: galetes
ABRIL D: pastanaga
EROS: xocolata
MATEO: pasta
LLUC: suc de pinya
PABLO: mandarina
AISSA: platan
ABRIL D: li haurem de posar dos plats: un per la pastanaga i un altre
I a primera hora de la tarda:
ABRIL D: la meva manta es pot fer gran o petita una miqueta.
Al Mateo no li ha agradat massa el procediment
MATEO: primero se pone por atrás
PABLO: he menjat mandarina per dinar i li he portat les pells
Ja no ens queda saber res més. Individualment, els passem unes preguntes per veure què recorden de tot el procés que hem seguit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada