I3B: El tió no ve a l'escola: on és?

El dijous 28, aprofitant que el GERARD ens ensenya fotos posant l'arbre de Nadal, iniciem la primera conversa del nostre primer itinerari: 

     EL TIÓ NO VE A L'ESCOLA: ON ÉS?


JULEK: voy a ir a la oficina de mami con muchos niños y va a venir Papá Noel. También a la de papi: me traerán un juguete de policía pequeñito

DENIS: yo he puesto las cosas de Navidad: el caga tió está debajo del árbol. Me falta el disfraz de Papá Noel, pero me tiene que llegar el paquete

ABRIL M: el papá Noel trae chuches y el papa dice una!. Amb el pal el tió caga regalos

JIMENA: tengo chuches de la mama. Al papa le gusta el pádel. Tengo árbol. Tió no 

MARTÍ: tengo el tió

LLUC: el meu està a la muntanya. No l'hem anat a buscar; si no ens dona una nota, no hi podem anar.

ARYA: cuando paseaba mis perros he visto unas notas que han posat los Pitufos. Son unas piedras. Amb el papa i la mama vem dibuixar un Papá Noel de mentira con muchos colores

DAVID: jo el tinc a casa. El vem anar a buscar a una muntanya molt alta, allà al restaurant del papa. Estava amagat a sota la taula.

ABRIL D: el meu estava a la muntanya i va venir. Amb la poteta va trucar la porta i el vem obrir. Li vem posar una manta. Quan sigui Nadal tornarà a venir, perquè va marxar a la muntanya una altra vegada.

EROS: el meu tió també va marxar al bosc i quan vindrà la mama després del pati l'anirem a buscar

CARLA: el meu està al bosc, on hi han troncs. Té unes potes però no caminen i pesa molt. Té una manta. L'aniré a buscar amb el papa, l'agafarem tots dos i muntaré l'arbre amb els llums.

DAVID: el meu també té manta

ABRIL D: el meu arbre està al garatge i tenim boles per decorar-lo

ERIC: no tinc tió. Vamos a buscar el tió el cap de setmana caminant


I per què no ve el tió a l'escola?

CARLA: perquè també està al bosc                         

DAVID: no, al restaurant

ABRIL D: jo crec que està a la muntanya


En aquell moment ens avisen des de secretaria; el carter ha deixat una carta per nosaltres i l'anem a buscar.



I això és el que trobem a dins,

juntament amb les imatges 

del que diu que ha anat

veient pel camí.

Com era d'esperar, hi 

ha imatges que els resulten 

familiars:

ABRIL D: al costat de la casa 

rodona hi viu el Roger, l'amic

de l'Eloi. Al costat hi ha el 

Remei i la plaça del Lleó

LLUC: està lluny

ARNAU: jo hi vaig anar 

un dia

MARTÍ: jo també lo he visto


Doncs com que alguns saben on és, ens disposem a marxar. Abans però, els pregunto cap a quin costat haurem de girar, i comença a haver-hi discrepàncies. 

Com ho farem per no perdre'ns nosaltres també?

ERIC: por la carretera

LLUC: molt ràpidament

ARYA: girar a la derecha

ABRIL D: passar per dalt

MARTÍ: amb un mapa                                         

Qui en té?

DAVID: els reis

MARTÍ: el comprem

ABRIL D: a l'ajuntament

ARYA: sin mapa nos perderemos

CARLA: hem d'anar amb una targeta per comprar

ABRIL D: amb un carrito per anar a comprar

Però si no tenim targeta, ni mapa, a qui li podem demanar?

ARYA: a la Montse

ABRIL D: o a la Pilar

Sortim en busca d'una de les dues secretàries. Li exposem a la Montse el nostre problema, i diu que ara mateix ens envia un mapa que el podrem veure a la pissarra digital.

El projectem i hi col·loquem les imatges que tenim.



Ara només ens cal marcar el recorregut.

Doncs ja podem agafar el mapa i marxem.










ABRIL M: està a la tele!

ABRIL D: està enganxada a la paret

LLUC: l'haurem de portar molts perquè pesa molt

ARYA: y nos caeremos

Haurem de pensar com ho podem solucionar.

ABRIL D: ara li diem a la Pilar que el mapa ha de ser petit


Es compromet a fer-nos un mapa petit per cadascú.

El Martí arriba l'endemà amb un mapa que ha fet a casa. 

Ens l'ensenya il·lusionat, però li van trobant algunes pegues: no surt la font del lleó, ni la casa rodona, ni el galet...

Així doncs, li donem les gràcies però esperarem que la Pilar ens doni els que està preparant.



I com és el nostre tió?

CARLA: té una barretina vermella

ABRIL M: no té barretina. Té pals enganxats a les potes i no pot caminar sol

MARTÍ: les potes no caminen perquè l'hem d'aixecar

ERIC: té boca

EROS: no té boca                                                                   

ABRIL D: perquè no parla

JULEK: sí que parla

CARLA: obra la boca

ARNAU: no, no la té oberta, la té tancada         

NIL: no té nas

ABRIL D: el meu sí que té nas

LLUC: el meu té boca i nas

ABRIL M: és marró

ABRIL D: és negre

LLUC: és molt gran

ABRIL D: és mitjà

DENIS: el mío és grande

Qui pot saber com és el tió de l'escola?

ABRIL D: el meu germà que es diu Eloi

DAVID: i el Joan

LLUC: i el Guim

Tenim tres opcions. Comencem per la primera a veure si hi ha sort. 

Cada vegada que hem de demanar ajuda, cantem la cançó "Una plata d'enciam", per escollir qui serà l'afortunat/da d'exposar les nostres inquietuds. Avui li ha tocat al Martí

Doncs objectiu aconseguit; inclús ens donen pictogrames per tal que recordem tota la informació obtinguda: té dues potes, té nas, no té orelles, porta barretina, és mitjà, no el podem portar arrossegant, no té cabell, no és una tiona...


Ja a l'aula, enganxem les imatges i cal posar-nos d'acord en la manera de portar-lo.

ABRIL M: empujar

ARYA: no, con las pedres es farà mal

ARNAU: amb carro

ABRIL D: jo en tinc un de comprar però és petit; té 4 rodes   

ARYA: el mío es un poco grande y tiene 3 ruedas

MARTÍ: yo tengo un carro amb una enganxina

LLUC: el meu és per comprar i no té enganxina

ABRIL D: el portem en un cotxe que no hi hagi seients

DAVID: però no hi cabrem tots

ARYA: podem caminar una miqueta hasta encontrar una caravana gran i portar-lo al cole

EROS: la mama farà un carro per portar el tió

ABRIL D: el fem nosaltres amb un paper de wc mitjà, que s'aguanti

LLUC: i li posem rodes

ARYA: no tenim rodes

I qui pot tenir eines i rodes a l'escola per poder construir un carro?

CARLA: el Mandru

Doncs en busca del Mandru. Però com que no el trobem, decidim trucar-lo


Ens ve a veure a l'aula i li expliquem el que tenim pensat. Però ell s'ofereix a construir-nos un carro de fusta, amb un pal i 4 rodes.


Tenim pendent recollir els mapes petits; per això tornem a anar a secretaria a veure si la Pilar ja ha fet la feina. 


Revisem que hi surtin totes les imatges abans de  marxar.

Ara marquem el recorregut que farem.

I finalment el Mandru ens fa entrega del carro!

Practiquem una mica abans del gran dia.

Ben abrigats iniciem la ruta, amb els ulls posats en el mapa.


I això és el que passa a mesura que anem trobant els llocs indicats


Ara ens toca portar a nosaltres el carro


Ens trobem tions pel camí, i busquem similituds i diferències amb el nostre. 


Ja a la recta final

Visca!






I abans de tornar, esmorzem per recuperar les forces de la caminada


Ara el carro pesa bastant més!


Un cop a l'aula, cal posar-nos d'acord: 

On el posarem perquè estigui calentó?

EROS: l'he tocat i estava fred

ABRIL M: yo también l'he tocat

CARLA: però una mica calent també, però no té manta         

ABRIL D: li podem posar un escalfador

NIL: i posar-lo al sol

ARYA: o a la finestra

DENIS: en el ventilador

ABRIL D: o allà, que està calent (assenyalant el radiador)


Li voleu posar també una manta?

CARLA: sí, jo tinc una manta vermella

ABRIL D: jo una manta negra

ABRIL M: jo la tinc rosa


I què li donarem per menjar?

ABRIL M: croissant

MARTÍ: galetes

ARYA: leche                                         

ABRIL D: pastanaga

EROS: xocolata

MATEO: pasta

LLUC: suc de pinya

PABLO: mandarina

AISSA: platan

ABRIL D: li haurem de posar dos plats: un per la pastanaga i un altre


I a primera hora de la tarda:

ABRIL D: la meva manta es pot fer gran o petita una miqueta.

Al Mateo no li ha agradat massa el procediment 

MATEO: primero se pone por atrás

 PABLO: he menjat mandarina per dinar i li he portat les pells

Ja no ens queda saber res més. Individualment, els passem unes preguntes per veure què recorden de tot el procés que hem seguit. 



I aquí posem punt i final: durant uns dies en tindrem molta cura.  


Comentaris