I3B Què els passarà als cucs quan es facin grans?

Iniciem l'últim itinerari d'aprenentatge del curs:

QUÈ ELS PASSARÀ ALS CUCS QUAN ES FACIN GRANS?       

Un matí rebem un vídeo:                                 



Anem a secretaria a buscar la caixa misteriosa.   

OUS

Mirem què conté:

AISSA: paper

ARNAU: paper amb pilotes de jugar

ABRIL M: estan molt sucias las pelotas

ARYA: cartró amb boles

MARTÍ: les boles son petites

PABLO: hi han quatre cartrons

LLUC: les boles estan enganxades

PABLO: amb pega

MARTÍ:  es faran grans les boles

ABRIL D: potser quan dormim es faran grans i demà les mirarem


Observem la tapa: 

ARNAU: té unes estrelles

MARTÍ: té puntets

ABRIL D: i una fletxa

MARTÍ: és de plàstic i fa soroll

DENIS: són forats

ABRIL M: perquè salgan les boles

ABRIL D: una amiga que es diu Mia ens va donar cucs de seda però es van morir. La meva caixa també tenia forats perquè respiressin. 



CUCS

Als dos dies de tenir la caixa descobrim que hi ha alguna cosa negra que es mou. Agafem les lupes.




PABLO: és un cuc

EROS: es mou

MARTÍ: n'hi han més

ABRIL M: és una bola de cuc                                  

ARYA: aquestes boles estan enverinades perquè surten cucs i no les podem tocar

ABRIL M: las bellotas també tenen cucs però són blancs

ABRIL D: potser són ous de cuc i per això l'Eulàlia vol que els cuidem, potser ella no en sap

EROS: si toquem amb el dit el cuc ens picarà

LLUC: les mosques i les abelles piquen i surten granets però aquest cuc tan petit no

NIL: si es mou no el podem tocar

ARYA: si ens pica ens farà sang

ABRIL D: es pot morir

Com el podem cuidar?

ARYA: si li donem molt de menjar es farà gran

ARNAU: els pollets menjaven blat de moro                         

ARYA: i buscaven per terra menjar

NIL: i la gallina es menja els cucs

ARYA: podem mirar què mengen els cucs a la pissarra digital

PABLO: ho preguntem

DAVID: el Joan ho sap tot; va a la classe de les Marimbes

Hi anem i sembla que ens podem ajudar: haurem d'agafar fulles dels arbres del pati, que es diu morera.



Però, com arribarem a agafar-les?

Sorgeixen diferents hipòtesis, però  la que més ens convenç és la demanar una escala al Mandru; a secretaria en tenen una.



 

L'endemà quan fem la rutina del bon dia ens adonem que venen molts dies de color vermell.

Qui cuidarà els cucs?

MARTÍ: els portem a casa

Qui se'ls vol emportar?  

Hi ha un munt de mans aixecades

MARTÍ: un cuc a cada un

ABRIL M: solo hay 4 cucs, no podemos    

ABRIL D: doncs ens n'emportem un i quan ens trobem al parc amb els amics els hi donem

Però si ho fem així, estaran sols i no tindran els seus amics. Els podem deixar junts i que se'ls emporti algú; i si us trobeu al parc, us els podeu deixar.

DAVID: fem un sorteig

Li ha tocat a la Jimena: bona Setmana Santa amics!

Quan ens retrobem veiem que n'ha nascut algun més. La Jimena ens explica que els hi ha posat fulles durant els dies de festa. 






Sortim de nou a buscar-ne al pati. A partir d'aquest moment cada dia el protagonista serà qui s'encarregarà de l'alimentació i per sorteig, escollirem qui serà reporter/a, qui tirarà les fotos. 




I dos dies després, trobem una fulla rosegada, plena de forats i uns cucs que ja no són negres. 










A l'agafar la fulla, un cuc queda penjat a la distància.


ABRIL D: està penjat!

ARYA: s'aguanta amb un pèl

NIL: potser té ales

PABLO: no té ales!, no sabem com ho fa

Què els passarà als cucs quan es facin grans?

DENIS: creixeran molt

MARTÍ: faran un forat a la caixa de l'Eulàlia

ERIC: sortiran a fora

ARYA: potser aniran al cau amb les seves amigues, les formigues 

ABRIL D: quan és primavera i es queden a un jardí es converteixen en papallona

PABLO: potser aniran al pati a menjar fulles

ABRIL D: potser es poden enganxar amb la bava a l'arbre i menjar fulles

DAVID: no tenen bava

ABRIL M: els cargols sí


S'acosten 4 dies de festa. I ara què farem?

ABRIL D: fem un sorteig i a veure qui se'ls emporta

MARTÍ: no, un cuc a cada un

Però no n'hi ha per tots!

ABRIL D: doncs quan ens trobem al parc, ens el passem

I si els hi posem moltes fulles?

Ha estat fàcil convèncer-los, però... no hi caben!


Necessitem una caixa més gran; però ha de ser transparent i amb una tapa amb forats. Com era d'esperar, diuen que li hem de demanar al Mandru. Anem a buscar-lo.





Ens la porta i reuneix les condicions necessàries. Fem el trasllat de cucs i... fins dilluns!








Però en arribar trobem que molts s'han mort i que no s'han acabat les fulles que els vam posar.

MARTÍ: estan amagats

ARYA: hi ha un cuc gegant 

PABLO: uns son blancs i uns tenen ratlles

ERIC: s'ha "volcat" un cuc gran

MARTÍ: hi ha un cuc de costat                 

LLUC: no es mouen

NIL: hi ha un cuc a fora la fulla, potser té calor

EROS: un sí que es mou

ARNAU: un gran està quiet i un petit també

JIMENA: el gran no camina

DENIS: no es mouen perquè se'ls ha trencat la pell

ABRIL D: no la tenen trencada

ABRIL M: no suben a les fulles

LLUC: estan morits

ABRIL D: potser aquestes fulles no els hi han agradat

ARYA: potser els hi vem posar moltes fulles i es van aixafar una mica


No en sabem el motiu, però sabem que hem de continuar cuidant-los. 

Estem tan involucrats, que fins i tot les fulles que trobem pel carrer també les volem posar a la caixa.

 Aleshores, en una caixa a part els posem una fulla de morera i una fulla que han trobat. Observem què passa. 

Hi ha dies que clarament no se l'han menjat, i de seguida s'adonen que no és morera, que no té la mateixa forma...

D'altres vegades sí que se la mengen.

Fins i tot els hem posat mores, sense massa èxit. Continuen preferint les fulles de morera.


Ara que ja són més grans, els traiem i intentem veure com mengen














Tenim la sort que veiem també per on els surt la caca. 

Així que ens centrarem en aquest tema:

ABRIL M: su boca és marró

MARTÍ: no, era negra

ERIC: ha fet una boleta de caca

ARNAU: ha sortit pel cul

PABLO: era molt petitona

ARYA: està dura

ARNAU: jo l'he tocat i no m'he embrutat el dit

ARYA: no fa pudor


Donem l'oportunitat que tothom pugui "tocar" caca que no embruta.



Fem un recordatori del recorregut que feia el menjar a dintre el cos del pollet. I el menjar del cuc per on passa? Picoteja? Té pedrer? Té ungles? Té 3 dits llargs i un de curt?...


Projectem dues imatges per facilitar alguns records. 

Ens adonem que un cuc és diferent; sembla que tingui dues pells diferents. Busquem entre les fulles per descobrir si hi ha pells amagades, i en trobem! Els cucs canvien de pell. 






El pollet bevia aigua. Els que tenen mascotes a casa diuen que els seus animals també beuen aigua. I els cucs? No els n'hem posat mai?

Busquem algun "got petit per cucs" i els posem aigua. L'endemà observem que no se l'han begut. Per què?

ABRIL M: no quieren                                  

MARTÍ: la meva mare ho sap


Sembla ser que a dintre les fulles hi ha aigua. Quan iniciem la conversa de com la podem treure, ràpid diuen "amb allò que vam aixafar el blat de moro pels pollets". Però també algú prova altres maneres


Toquem el que ens queda al morter; la mare del Martí tenia raó!

Ja son bastant grans: els treiem, els agafem, els hi mirem bé  les potes...


CAPOLL

ABRIL D: hi ha una cosa groga

ABRIL M: un cuc ha hecho una bola, yo lo vi. La hace con caca

JULEK: no porque es groga

PABLO: no ho sabem

EROS: la caca és petita i això groc és gran        

ARNAU: és una teranyina

ABRIL D: però si no hi ha aranya

MARTÍ: jo crec que a dintre sí que hi ha una aranya

ARYA: està molt enganxada a la caixa la bola

PABLO: és un maíz. Potser ha entrat una gallina a la caixa

ABRIL D: no pot ser Pablo!

ARYA: és una bola com de chuche

ABRIL M: està dura

MARTÍ: té com pèls

ABRIL M: sí, està peluda

EROS: i una mica calenta

CARLA: un cuc ha crescut molt i s'ha fet molt gran

AISSA: també un és petit

LLUC: hi han moltes fulles mossegades

La traiem  i ens la passem: s'adonen que a dintre hi ha alguna cosa: serà un cuc, una aranya, una gallina...?






















ABRIL D: està feta d'una tela

ABRIL M: sembla un hilo

EROS: quan l'he mogut feia un soroll fluixet

NIL: és de cartró

ABRIL D: però no es diu bola; la mama em va dir que es diu capoll

Un matí es veu clarament com un cuc està començant a fer el capoll. 

I per què fa el capoll?                                                         

DAVID: l'Àngels de menjador diu que sortirà una papallona

EROS: la mama també m'ho va dir

MARTÍ: l'Eros diu la veritat

NIL: el cuc està a dintre

LLUC: potser és la seva casa

NIL: per amagar-se

ERIC: per jugar a dintre

Com sortirà?

LLUC: haurà de picar fort

I amb què el construeix?

LLUC: amb el cap

ERIC: amb el cul

DAVID: no, perquè és per fer caca

EROS: per la boca

DAVID: amb les cames

ABRIL D: no tenen cames, són potes


Recuperem la imatge projectada del cuc per dins: veiem que té una part groga, com el capoll. 

Descobrim així que és pel morro, com diu el NIL, per on el fan.

   

Esperem a tenir més capolls foradats i mirem un vídeo; n'expliquen la utilitt.

Així que ens animem a provar-ho nosaltres també.

PAS 1: els posem en remull en aigua calenta

PAS 2: estirem fort


PAPALLONA

ERIC: hi ha una papallona

NIL: no vola                                                               

DAVID: està parada

ABRIL M: però tiene alas, les mou pero se queda quieta

ABRIL D: és blanca

DAVID: no té orelles

MARTÍ: té potes petites i algu a la cua; és una bola a dintre la cua que no pot sortir

ABRIL D: és forma de cua això marró que dius


Busquem si hi ha algun capoll foradat:       

MARTÍ: hi ha "algu" a dintre

ABRIL D: és com una pedra o pinya                                   

DAVID: és un cuc

EROS: però com vols que hi hagi un cuc si s'ha convertit en papallona

MARTÍ: no puede ser

DAVID: és un cuc morit

ARYA: el forat és petit i no es veu gaire

JULEK: parece una sandía pequeña

ERIC: o una salsitxa

ARNAU: és un cuc morit

ARYA: el trenquem i ho mirem


Ho fem

EROS: és una pell que sembla un croissant

CARLA: és una pell marró. està seca

DENIS: però quan estiguem dormint marxarà volant la papallona

ABRIL D: no podem permetre que s'escapi que si no l'Eulàlia...

CARLA: no mira, no vola

NIL: jo l'he tocat i no vola

JIMENA: es mou

Com la cuidarem?

ARYA: no sabem què mengen                                                 

AISSA: fulles de cucs   

MARTÍ: les podem cuidar tocant-les i mirant-les. Els hi donem pastanaga

ARYA: no!, només al conill

DAVID: i als cavalls també

ARYA: doncs li posem una fulla i a veure si se la mengen

ABRIL D: i també pastanaga, que algú en porti per esmorzar un dia

LLUC: jo no tinc pastanagues a casa meva

DENIS: ni jo

JIMENA: jo sí

Però a la tarda la Jimena en porta una.


L'endemà:

LLUC: no han menjat res

PABLO: potser no els hi agrada

MARTÍ: la mama diu que mengen pols de les flors

ARYA: el papa va dir que si plou sortiria allò de les flors que es mengen les papallones

ABRIL D: haurem d'esperar uns dies que plogui i surti la pols que diu el Martí

DENIS: yo he traído una flor  


Però la flors s'asseca i no sembla que n'hagin tastat gens. 

Anem tenint cada dia més papallones...

ARNAU:  dues estan enganxades

JULEK: han pegado las colas

ERIC: les podem desenganxar

ABRIL M: hay una cosa

MATEO: pareix que son boles

LLUC: podrien ser caques de les papallones

ABRIL D: semblen les boles del cartró de l'Eulàlia

ABRIL M: el cartró lo tiramos a la papelera poque ya habían sortit los cucs

MARTÍ: estan dures i molt enganxades a la caixa 

ABRIL D: les caques també estaven duren, però no enganxades      

CARLA: són ous perquè són com els de l'Eulàlia, d'aquets colors

LLUC: i les papallones han fet ous?


Però si no han menjat, poden fer caca?

ABRIL D: no ho sabem                                      

CARLA: però què mengen?

ARYA: ho anem a preguntar

DAVID: al Manolo

ABRIL D: i potser el Manolo ens dona menjar que té a  la cuina


Segons el Manolo: - no mengen res, no fan caca però posen ous. Després es moren.


I a mesura que passen els dies anem trobant papallones mortes.

I així és com acaba el procés. 




ACTIVITATS DE CONSOLIDACIÓ

Un cop hem vist tot el procés, fem algunes activitats per anar recordant allò viscut. És important assolir correctament el procés per poder explicar-ho tot a l'Eulàlia.

Fem un recull amb imatges amb les fotos que han anat tirant les maraques al llarg d'aquestes setmanes




Reproduïm el procés amb format minimon 


Fem un teatre on queden plasmats els aspectes més importants


El Martí ens explica tot el resum a partir d'un pòster que ha fet a casa seva


Cada alumne/a ha d'explicar individualment tot allò après.  



Ens posem en contacte amb l'Eulàlia. Encara no ha tornat però li expliquem tot detalladament. 

Li deixem a secretaria la caixa amb els ous i algunes papallones encara.

I així posem punt i final a aquest últim itinerari d'aprenentatge. 

Comentaris