Iniciem l'últim itinerari d'aprenentatge del curs:
![]() |
Un matí rebem un vídeo:
Anem a secretaria a buscar la caixa misteriosa.
![]() |
Mirem què conté:
AISSA: paper
ARNAU: paper amb pilotes de jugar
ABRIL M: estan molt sucias las pelotas
ARYA: cartró amb boles
MARTÍ: les boles son petites
PABLO: hi han quatre cartrons
LLUC: les boles estan enganxades
PABLO: amb pega
MARTÍ: es faran grans les boles
ABRIL D: potser quan dormim es faran grans i demà les mirarem
Observem la tapa:
ARNAU: té unes estrelles
MARTÍ: té puntets
ABRIL D: i una fletxa
MARTÍ: és de plàstic i fa soroll
DENIS: són forats
ABRIL M: perquè salgan les boles
ABRIL D: una amiga que es diu Mia ens va donar cucs de seda però es van morir. La meva caixa també tenia forats perquè respiressin.
![]() |
![]() |
![]() |
PABLO: és un cuc
EROS: es mou
MARTÍ: n'hi han més
ABRIL M: és una bola de cuc
ARYA: aquestes boles estan enverinades perquè surten cucs i no les podem tocar
ABRIL M: las bellotas també tenen cucs però són blancs
ABRIL D: potser són ous de cuc i per això l'Eulàlia vol que els cuidem, potser ella no en sap
EROS: si toquem amb el dit el cuc ens picarà
LLUC: les mosques i les abelles piquen i surten granets però aquest cuc tan petit no
NIL: si es mou no el podem tocar
ARYA: si ens pica ens farà sang
ABRIL D: es pot morir
Com el podem cuidar?
ARYA: si li donem molt de menjar es farà granARNAU: els pollets menjaven blat de moro
ARYA: i buscaven per terra menjar
NIL: i la gallina es menja els cucs
ARYA: podem mirar què mengen els cucs a la pissarra digital
PABLO: ho preguntem
DAVID: el Joan ho sap tot; va a la classe de les Marimbes
![]() |
Però, com arribarem a agafar-les?
Sorgeixen diferents hipòtesis, però la que més ens convenç és la demanar una escala al Mandru; a secretaria en tenen una.
![]() |
![]() |
L'endemà quan fem la rutina del bon dia ens adonem que venen molts dies de color vermell.
Qui cuidarà els cucs?
MARTÍ: els portem a casa
Qui se'ls vol emportar?
Hi ha un munt de mans aixecades
MARTÍ: un cuc a cada un
ABRIL M: solo hay 4 cucs, no podemosABRIL D: doncs ens n'emportem un i quan ens trobem al parc amb els amics els hi donem
Però si ho fem així, estaran sols i no tindran els seus amics. Els podem deixar junts i que se'ls emporti algú; i si us trobeu al parc, us els podeu deixar.
DAVID: fem un sorteig
Li ha tocat a la Jimena: bona Setmana Santa amics!
![]() |
![]() |
![]() |
I dos dies després, trobem una fulla rosegada, plena de forats i uns cucs que ja no són negres.
A l'agafar la fulla, un cuc queda penjat a la distància.
ABRIL D: està penjat!
ARYA: s'aguanta amb un pèl
NIL: potser té ales
PABLO: no té ales!, no sabem com ho fa
Què els passarà als cucs quan es facin grans?
DENIS: creixeran moltMARTÍ: faran un forat a la caixa de l'Eulàlia
ERIC: sortiran a fora
ARYA: potser aniran al cau amb les seves amigues, les formigues
ABRIL D: quan és primavera i es queden a un jardí es converteixen en papallona
PABLO: potser aniran al pati a menjar fulles
ABRIL D: potser es poden enganxar amb la bava a l'arbre i menjar fullesDAVID: no tenen bava
ABRIL M: els cargols sí
S'acosten 4 dies de festa. I ara què farem?
ABRIL D: fem un sorteig i a veure qui se'ls emporta
MARTÍ: no, un cuc a cada un
Però no n'hi ha per tots!
ABRIL D: doncs quan ens trobem al parc, ens el passem
I si els hi posem moltes fulles?
Ha estat fàcil convèncer-los, però... no hi caben!
![]() |
Necessitem una caixa més gran; però ha de ser transparent i amb una tapa amb forats. Com era d'esperar, diuen que li hem de demanar al Mandru. Anem a buscar-lo.
Ens la porta i reuneix les condicions necessàries. Fem el trasllat de cucs i... fins dilluns!
![]() |
Però en arribar trobem que molts s'han mort i que no s'han acabat les fulles que els vam posar.
MARTÍ: estan amagats
ARYA: hi ha un cuc gegantERIC: s'ha "volcat" un cuc gran
MARTÍ: hi ha un cuc de costat
LLUC: no es mouen
NIL: hi ha un cuc a fora la fulla, potser té calor
![]() |
ARNAU: un gran està quiet i un petit també
JIMENA: el gran no camina
DENIS: no es mouen perquè se'ls ha trencat la pell
ABRIL D: no la tenen trencada
ABRIL M: no suben a les fulles
LLUC: estan moritsABRIL D: potser aquestes fulles no els hi han agradat
ARYA: potser els hi vem posar moltes fulles i es van aixafar una mica
![]() |
Aleshores, en una caixa a part els posem una fulla de morera i una fulla que han trobat. Observem què passa.
Hi ha dies que clarament no se l'han menjat, i de seguida s'adonen que no és morera, que no té la mateixa forma...D'altres vegades sí que se la mengen.
Fins i tot els hem posat mores, sense massa èxit. Continuen preferint les fulles de morera.
Ara que ja són més grans, els traiem i intentem veure com mengen
![]() |
Tenim la sort que veiem també per on els surt la caca.
Així que ens centrarem en aquest tema:
ABRIL M: su boca és marró
MARTÍ: no, era negra
ERIC: ha fet una boleta de caca
ARNAU: ha sortit pel cul
PABLO: era molt petitona
ARYA: està dura
ARNAU: jo l'he tocat i no m'he embrutat el dit
ARYA: no fa pudor
![]() |
![]() |
Donem l'oportunitat que tothom pugui "tocar" caca que no embruta.
Fem un recordatori del recorregut que feia el menjar a dintre el cos del pollet. I el menjar del cuc per on passa? Picoteja? Té pedrer? Té ungles? Té 3 dits llargs i un de curt?...
Projectem dues imatges per facilitar alguns records.
![]() |
![]() |
![]() |
Busquem algun "got petit per cucs" i els posem aigua. L'endemà observem que no se l'han begut. Per què?
ABRIL M: no quieren
MARTÍ: la meva mare ho sap
Sembla ser que a dintre les fulles hi ha aigua. Quan iniciem la conversa de com la podem treure, ràpid diuen "amb allò que vam aixafar el blat de moro pels pollets". Però també algú prova altres maneres
Toquem el que ens queda al morter; la mare del Martí tenia raó!
Ja son bastant grans: els treiem, els agafem, els hi mirem bé les potes...
CAPOLL
ABRIL D: hi ha una cosa groga
ABRIL M: un cuc ha hecho una bola, yo lo vi. La hace con caca
JULEK: no porque es groga
PABLO: no ho sabem
EROS: la caca és petita i això groc és granARNAU: és una teranyina
ABRIL D: però si no hi ha aranya
MARTÍ: jo crec que a dintre sí que hi ha una aranya
ARYA: està molt enganxada a la caixa la bola
PABLO: és un maíz. Potser ha entrat una gallina a la caixa
ABRIL D: no pot ser Pablo!
ARYA: és una bola com de chuche
ABRIL M: està dura
MARTÍ: té com pèls
ABRIL M: sí, està peluda
EROS: i una mica calenta
CARLA: un cuc ha crescut molt i s'ha fet molt gran
AISSA: també un és petit
LLUC: hi han moltes fulles mossegades
La traiem i ens la passem: s'adonen que a dintre hi ha alguna cosa: serà un cuc, una aranya, una gallina...?
![]() |
![]() |
![]() |
ABRIL M: sembla un hilo
EROS: quan l'he mogut feia un soroll fluixet
NIL: és de cartró
ABRIL D: però no es diu bola; la mama em va dir que es diu capoll
Un matí es veu clarament com un cuc està començant a fer el capoll.
I per què fa el capoll?
DAVID: l'Àngels de menjador diu que sortirà una papallona
EROS: la mama també m'ho va dir
MARTÍ: l'Eros diu la veritat
NIL: el cuc està a dintre
LLUC: potser és la seva casa
NIL: per amagar-se
ERIC: per jugar a dintre
Com sortirà?
LLUC: haurà de picar fort
I amb què el construeix?
LLUC: amb el cap
ERIC: amb el cul
DAVID: no, perquè és per fer caca
EROS: per la boca
DAVID: amb les cames
ABRIL D: no tenen cames, són potes
![]() |
Recuperem la imatge projectada del cuc per dins: veiem que té una part groga, com el capoll.
Descobrim així que és pel morro, com diu el NIL, per on el fan.
Esperem a tenir més capolls foradats i mirem un vídeo; n'expliquen la utilitt.
Així que ens animem a provar-ho nosaltres també.
PAS 1: els posem en remull en aigua calenta
PAS 2: estirem fort
PAPALLONA
ERIC: hi ha una papallona
NIL: no vola
![]() |
DAVID: està parada
ABRIL M: però tiene alas, les mou pero se queda quieta
ABRIL D: és blanca
DAVID: no té orelles
MARTÍ: té potes petites i algu a la cua; és una bola a dintre la cua que no pot sortir
ABRIL D: és forma de cua això marró que dius
Busquem si hi ha algun capoll foradat:
ABRIL D: és com una pedra o pinya
DAVID: és un cuc
EROS: però com vols que hi hagi un cuc si s'ha convertit en papallona
MARTÍ: no puede ser
DAVID: és un cuc morit
![]() |
JULEK: parece una sandía pequeña
ERIC: o una salsitxa
ARNAU: és un cuc morit
ARYA: el trenquem i ho mirem
Ho fem
EROS: és una pell que sembla un croissant
CARLA: és una pell marró. està seca
DENIS: però quan estiguem dormint marxarà volant la papallona
ABRIL D: no podem permetre que s'escapi que si no l'Eulàlia...
CARLA: no mira, no vola
NIL: jo l'he tocat i no vola
JIMENA: es mou
Com la cuidarem?
ARYA: no sabem què mengen
![]() |
AISSA: fulles de cucs
MARTÍ: les podem cuidar tocant-les i mirant-les. Els hi donem pastanaga
ARYA: no!, només al conill
DAVID: i als cavalls també
ARYA: doncs li posem una fulla i a veure si se la mengen
ABRIL D: i també pastanaga, que algú en porti per esmorzar un dia
LLUC: jo no tinc pastanagues a casa meva
DENIS: ni jo
JIMENA: jo sí
![]() |
Però a la tarda la Jimena en porta una.
L'endemà:
LLUC: no han menjat res
PABLO: potser no els hi agrada
MARTÍ: la mama diu que mengen pols de les flors
ABRIL D: haurem d'esperar uns dies que plogui i surti la pols que diu el Martí
DENIS: yo he traído una flor
Però la flors s'asseca i no sembla que n'hagin tastat gens.
Anem tenint cada dia més papallones...
ARNAU: dues estan enganxades
ERIC: les podem desenganxar
ABRIL M: hay una cosa
MATEO: pareix que son boles
LLUC: podrien ser caques de les papallones
ABRIL D: semblen les boles del cartró de l'Eulàlia
ABRIL M: el cartró lo tiramos a la papelera poque ya habían sortit los cucs
ABRIL D: les caques també estaven duren, però no enganxades
CARLA: són ous perquè són com els de l'Eulàlia, d'aquets colors
LLUC: i les papallones han fet ous?
Però si no han menjat, poden fer caca?
![]() |
ABRIL D: no ho sabem
CARLA: però què mengen?
ARYA: ho anem a preguntar
DAVID: al Manolo
ABRIL D: i potser el Manolo ens dona menjar que té a la cuina
Segons el Manolo: - no mengen res, no fan caca però posen ous. Després es moren.
I a mesura que passen els dies anem trobant papallones mortes.
I així és com acaba el procés.
ACTIVITATS DE CONSOLIDACIÓ
Un cop hem vist tot el procés, fem algunes activitats per anar recordant allò viscut. És important assolir correctament el procés per poder explicar-ho tot a l'Eulàlia.
![]() |
Fem un recull amb imatges amb les fotos que han anat tirant les maraques al llarg d'aquestes setmanes
Reproduïm el procés amb format minimon
El Martí ens explica tot el resum a partir d'un pòster que ha fet a casa seva
![]() |
Cada alumne/a ha d'explicar individualment tot allò après.
Ens posem en contacte amb l'Eulàlia. Encara no ha tornat però li expliquem tot detalladament.
Li deixem a secretaria la caixa amb els ous i algunes papallones encara.
I així posem punt i final a aquest últim itinerari d'aprenentatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada