I3C Què els passarà als cucs quan es facin grans?



El 7 d'abril,  just després d'acabar l'itinerari de l'aigua, la Núria va rebre un vídeo per correu d'una amiga seva. Era l'Eulàlia, que havia de marxar de viatge i ens demanava si li podíem cuidar aquella caixa. Quan tornés del viatge ens la tornaria a venir a buscar. Ens deia que la caixa estava a secretaria. 

Vam anar de seguida a recollir la caixa que ens havia deixat per nosaltres.  La Montse ens va donar la caixa i ens va dir que quan sabéssim que hi havia a dins li expliquéssim 

Vam tornar cap a la classe i vam començar a mirar aquella caixa tant estranya...


ARAN: Sembla que hay un puzzle

GONZALO: He vist un paper

ARNAU: Cartró

PAU C: fa soroll, es veuen unes boletes

NINA: Hi ha papers i boletes

PAU R: (olora) No se quina olor fa.

MARTINA: A la tapa també hi ha boletes

JÚLIA: La tapa té forats

ELSA: Si, jo també veig forats

GRETA: Hi ha boletes i cartró

ARNAU: Sembla que hi ha sorra.

GONZALO: El cartró es quadrat

CARLA: Veig pintura

ARAN: Són boletes que estan enganxades en un aper. 

JÚLIA: Uns cartrons amb boletes i purpurina. 


Després de mirar i remirar... 

PAU C: Hi ha un bitxo que es belluga, té forma de xurro. 

NINA: Jo també veig més bitxos

PAU R: Té forma de formiga

NINA: Sembla un cuc

PAU C: Però els cucs són llargs


NINA: Però aquests són petits, deuen ser els fills.


NÚRIA: Però d'on han sortit aquests cucs? 

ARNAU: De les boletes

JÚLIA: No són boletes, són ous. Amb les dentetes mosseguen l'ou i surten de dins els cucs. 

ARNAU: Uns ous son grocs, un altres verds i uns altres grisos. 


NÚRIA: Com els hem de cuidar. ?

HUGO: Cuidar a poc a poc

PAU C: Li hem de donar de menjar. 

JÚLIA: Fulles dels arbres

En Pau C assenyala la planta de la classe però la Júlia de seguida li diu que han de ser fulles d'un arbre i que al pati n'hi ha molts d'arbres!


Sortim al pati i agafem algunes petites fulles...



Però s'acosten els dies de vacances de Setmana Santa i hem de trobar algú que se'ls pugui emportar a casa ja que estarem moltes dies sense anar a l'escola i els cucs si no mengen es moriran. Fem un sorteig i l'afortunada ha estat la Clara!!! 


Quan tornem de vacances... mare meva!! Hi ha moltíssim cucs!!! Han sortit molts cucs dels ous. 

La Clara ens explica que menjaven molt i que els donava de menjar al matí i a la tarda.

Tornem a mirar la caixa:

GRETA: Es mouen

HUGO: Se estan comiendo la fulla

PAU M: Una mica grans. Hi ha caques a les fulles

JÚLIA: Estan menjant molt i fan moltes caques

CLARA: 2 cops: al matí i a la tarda

JÚLIA: La caca és negra

Intentem mirar-los una mica més, però són molt petits!! Necessitem un estri que ens permeti veure'ls més grans. Anem a buscar unes lupes i els comencem a mirar una mica més. 

NINA: Fan forats a les fulles

JÚLIA: Tenen molts peus




Un dia els vam donar fulles de tots els arbres del pati i al dia següent vam veure que algun cuc era mort. Els vam explicar que en Vicky i el Mandru, un dia van haver de donar unes medicines a alguns arbres perquè estaven malalts i que l'únic arbre que no li van donar aquesta medicina era el primer arbre del pati. Des d'aquell dia només agafem fulles del primer arbre.



Mica en mica els cucs van creixent, i anem agafant la rutina de donar-los de menjar i netejar la caixa.



Ara que ja són més grans, i que si els agafem no els farem mal, un dia observem els cucs amb les lupes.


Són molt grans.

Li veig les potes.

NINA: Semblen punxes.

GRETA: Mengen molt ràpid les fulles

NINA: Estan caminant per la fulla

CARLA: jo també li veig moltes potes. 

NINA: Mengen per la boca. Hi ha 2 cucs que s'estan estimant.

CARLA: Es mouen a poc a poc. 

ARAN: Hi ha moltes caques. 

ARNAU: S'estan menjant totes les fulles

JÚLIA: Agafen la fulla amb les potes que tenen davant. 

PEDRO: Tenen molta gana. 

JÚLIA: Ara les caques són més grans. 

PAU C: Hi ha un cuc que té una banya a darrera, sembla una punxa però és suau. Quan l'agafo s'enganxa als meus dits. S'enrosca com una bola. Hi ha fil.

BRUNO: Són tous


Un dia buidant i netejant la caixa, vam veure una cosa marró que no semblava una caca, la vam observar a la rotllana...

JÚLIA: Sembla un cavallet de mar

BRUNO. Una lagartija

PEDRO: Una serpiente

PAU C: Sembla un peix. Està sec. És molt tou. 


NÚRIA: Els cuc abans eren petits i mica en mica es fan grans. Quan vosaltres us feu grans que us passa a les sabates?

NINA: Que ens fan mal perquè el peu s'ha fet gran

I que feu?

ARNAU: Ens compren unes sabates més grans. 


Els explico que els cucs a mesura que es van fent grans, canvien la seva pell i es treuen la pell que els va petita i la deixen a la caixa. Mirem un vídeo de com ho fa. 




Un dia el Gonzalo i la Greta ens van portar unes fulles que no semblaven fulles de morera. Havíem de mirar si ho eren o no.

Vam observar les característiques de les fulles de morera:

  • Tenen nervis
  • Al voltant és una puja i baixa, puja i baixa.
  • Són com unes dents. 
  • Té forma de punxa
  • La fulles del Gonzalo i la greta tenen forma d'estrella
  • També tenen nervis
  • No tenen puixa i baixa al voltant. 
  • Decidim no donar-los les fulles que ens han portat. 




Passats uns dies tornat del cap de setmana... 

Hi ha una cosa nova a la caixa!!!

ARAN: Veig una cosa amarilla

CARLA: Sembla un ou

NINA: Un ou molt gran, els ous dels cucs són petits. 

PAU C: A sota la cosa groga hi ha un altre cuc, sembla que està embolicat amb una tela d'aranya.

Però que veieu alguna aranya?

TOTS. Noooo!!!

NINA: Potser els fils els fan els cucs. 

BRUNO: Veig un cuc a dins la teranyina

JÚLIA: No és un ou, és un CAPOLL. El cuc l'està construint amb la seva boca perquè s'amaga a dins perquè es vol convertir en papallona. El cuc serà una papallona, una papallona que vola. 

ARNAU: Té forma de RUSC. Com el que fan les abelles. 

CARLA: El cuc està tancat, no hi ha cap forat. 

CLARA: El cuc fa un fil, sembla com palla

PAU C: és del color del suc de taronja. Estan fent el capoll perquè volen estar calentets. 

JÚLIA: Amb les baves fan el fil i després es queden enganxats. 

Agafem el capoll i l'observem, el toquem amb molt de compte i fins i tot alguns l'oloren.

CLARA: És suau

GRETA: Fa bona olor

PAU C: Sembla unes maraques

BRUNO: Sona (els sacseja)

JÚLIA: Fa soroll perquè el cuc es mou.

NINA: El capoll fa olor de galeta


Observem com algun altra cuc fa fil...

NINA: El fil que fan és molt llarg, i es diu seda. Es fan mocadors i corbates amb el fil de seda. 

NÚRIA: Però ara que el cuc està dins, sortirà a menjar fulles de morera?

JÚLIA: No, perquè el capoll no té cap forat. 

El MATEO ens diu que després de dinar, segur que el cuc haurà acabat el capoll. 


 



Però com és un cuc per dins?

JÚLIA: Tots els animals, i els nois i les noies tenen ossos a dins. 

ARNAU: També sang


Però vam recordar el malaurat dia que un cuc va ser aixafat...

NINA: La sang era verda i groga

PAU C: Era tou, i no es veien els ossos. 

Intentem recordar també com era un conill per dins:

Tots: Tenia óssos, sang i un tub per on passava el menjar fins a l'estomac i després feia caca. 


La Núria treu una làmina on es pot veure un cuc per dins.

Veiem que no té ossos, mirem per on li passa el menjar i podem observar que les potes del darrera no són ben bé potes, són ventoses. Per això quan els agafem se'ns enganxen una mica als dits!!

PAU R: Les ventoses no punxen.

ARAN: Les potes tampoc punxen, hacen cosquillas. 



Aprofitem per mirar de ven aprop les caques...

PAU C: Són quadrades,

GONZALO: N'hi ha de grans i petites. 

TOTS: Fan molta pudor.

QUÈ BEUEN ELS CUCS?

-No els hem donat aigua cap dia!!

Agafem una petita tapa i la posem dins de la caixa amb aigua...

Al dia següent veiem que no han begut res, que hi ha tota l'aigua.

COM ÉS AIXÒ?

PEDRO: No tenen set

Parlant, parlant i preguntant a casa, ens arriba la informació que potser l'aigua està a dins de les fulles. Ens disposem a comprovar-ho. Amb un morter, posem varies fulles i aixafant entre tots, ens adonem que ara la fulla està molla. Té aigua a dins!!

Tenim diferents contes que parlen dels cucs de seda, amb aquests contes podem descobrir nous coneixements i reforçar alguns que hem après al llarg de les setmanes amb els cucs a l'aual. La Núria ens els explica. 






Cada cop queden menys cucs i va augmentant la quantitat de capolls a dins de la caixa!!!

Un dia quan vam arribar algú va dir:

HI HA UNA PAPALLONA!!!

De seguida ens vam situar a la rotllana i la Núria va agafar la papallona i la va posar a una safata perquè la poguéssim mirar

Perquè no estigui barrejada amb els cucs i els capoll la Núria proposa posar-la en una altra caixa... i quina casualitat, hi ha una caixa de sabates que volta per la classe.

PAU R: 1 s'ha compartit en papallona

NINA: Jo he vist un forat en un capoll

JÚLIA: Se li veuen els ulls

PAU C: Té celles amunt

ARNAU: Té ales

ARAN: La podemos poner aquí

CARLA: Però es morirà!! La caixa ha de tenir forats

I com li podem fer?

CARLA: Doncs amb un punxó dels que tenim a la classe.

Ens situem a les taules i entre tots punxem la caixa de cartró per fer-li forats i poder posar la papallona a dins.

MARTINA: Però que mengen les papallones?

TOTS: Fulles de Morera!!!

Com que en Pau C, ens ha portat unes fulles gegants de morera, en posem una a dins de la caixa de la papallona i esperem que se la mengi. 

Al dia següent...

La papallona no ha menjat res!!

MATEO: Jo tinc pinso de gos

JÚLIA: Jo tinc pinso de gat

Mentres no ens arriba el pinso, decidim sortir a donar un volt per l'escola a buscar diferents fulles a veure si se les menja.

N'agafem de tot tipus i li posem a la papallona, però al dia següent veiem que no ha menjat res. 

PAU M: S'ha cagat!!

NINA: No sembla caca, és com aigua


Al cap d'uns dies ja tenim 5 papallones més!!

Mirem els capolls i veiem que la papallona ha fet un forat per sortir. 

PAU C: Hi ha una cosa marró a dins

ARNAU: Sembla una maraca

N'obrim un i veiem dues coses:

1.- És com les pells dels cucs

2.- És una pell com la del cuc que no va fer capoll


Mirem un vídeo que ensenya que en fan del capolls i com treuen el fil de seda. 


(en mirem unes petites parts i sense veu perquè ells/es mateixos van explicant tot el procés que ja coneixen)

I si nosaltres intentem treue el fil de seda?

NINA: I farem corbates?

NÚRIA: No en podem fer de corbates, però si que podem intentar treure el fil de seda del capoll i sense màquines? Què hem de fer?

MATEO: Posar els capolls amb aigua calenta

PAU C: Podem posar aigua de la font del lleó

CARLA: Crema molt però jo un dia la vaig tocar

NÚRIA: Ostres, la font del lleó està una mica lluny. D'on podem treure aigua calenta? On teniu aigua calenta vosaltres?

PEDRO: De la dutxa que hi ha al lavabo

Aquella mateixa tarda, agafem un bol i anem a buscar aigua calenta al lavabo, i posem en remull els capolls que ja tenim. Amb un pal per no cremar-nos remenem els capolls entre tots/es. S'enganxen com en el vídeo que hem vist!!!

Després a les taules intentem estirar el capoll per treure el fil de seda. A alguns els fa molt fàstic i no volen tocar-ho, però d'altres van estirant, i estirant...

Ho estem aconseguint!!!


 


Mirant les papallones ens adonem que s'ajunten de dos en dos.

CARLA: S'enganxen pel cul

NINA: Potser tenen una ventosa

PAU C: Perquè volen dormir. 

Al dia següent la Nina ens explica que les papallones s'estan fent un petó especial i després tindran més cucs. 



Remirant la caixa veiem que hi ha alguna cosa nova a dins de la caixa... Què és?

PEDRO: Són boletes.

CARLA: Són forats 

ARNAU: Semblen ous!

PAU C: Com els que ens va portar l'Eulàlia a la seva caixa!!!


Però ens comencem a adonar que les papallones no es belluguen. 

Tots: S'han mort!!!

A mesura que passen els dies ja no ens quedem gaires papallones...



Ara que ja hem vist tot el procés que segueix el cicle de la vida del cuc, amb unes disfresses en fem una representació. Fer una activitat així ens ajuda a recordar tot el procés, a verbalitzar-lo per així anar-lo recordant i assimilant. 



Un altre dia vam treure unes petites peces fetes de pasta de sal amb forma d'ous, de cucs petits i negres, de cucs mitjans, de cucs grans ratllats... A cada taula hi havia una mica de material i podien jugar. Agafaven els cucs i els donaven fulles, es feien grans, els embolicaven amb fil groc com si estiguessin fent el capoll, surten les papallones, fan més ous...

Una altra activitat per recordar tot el procés. 


I un dia ens preparem per explicar-li a l'Eulàlia el que ha passat amb la seva caixa. Ja ha tornat de vacances i tot i que no pot venir a l'escola, fem una videotrucada i d'un en un, amb les imatges que hem tingut a l'aula de tot el procés, ens posem davant de l'ordinador i li expliquem el que ha passat. (és difícil intentar mirar la càmera de l'ordinador sabent que l'Eulàlia està a la pantalla!!!)

S'HA QUEDAT BEN PARADA!!!

Ens dona les gràcies per haver cuidat la seva caixa, i ens diu que està a punt d'arribar del viatge i que li deixem la caixa a secretaria que ella ja la vindrà a busca. 






Ens dirigim cap a secretaria i deixem la caixa. 

Han estat unes mesos de cures, responsabilitats i aprenentatges!!!






















Comentaris