I3C Com ha de cuidar la grangera el conill?

  

COM POT LA GRANGERA CUIDAR UN CONILL?

Un matí quan arribem a l'aula parlem que un dia anirem a la granja i parlem de totes les coses que podrem trobar-hi: 

JÚLIA: Hi ha animals, pollet.. Quan anàvem a la Lluna vam anar a una granja.

GUILLEM: Vaques

NINA: Porquets

CLARA: Ovelles

PAU R. : Gallines

ARNAU: Cavalls



CLARA: Galls

GRETA: Cérvols

PAU C: A la granja no hi ha cérvols, viuen al bosc. Un dia amb el meu pare vam anar amb bici i vam veure un cérvol. 

ELSA: També hi ha tractors.

JÚLIA: I palla

PAU C: si, palla pels cavalls

JÚLIA: i per les vaques també.

PAU C: Als vedells els cuida la seva mare, la vaca.

Vam treure una pila d'imatges d'animals de granja i els vam proposar que cadascú triés el que més li agradava. Les vam situar repartides per l'aula i cadascú va situar-se al costat de la imatge de l'animal que li agradava més.










Després vam comptar quins animals tenia més nens o nenes i vam veure que era el conill. 

L'ANIMAL QUE AGRADA MÉS A LA CLASSE DELS BONGOS ÉS EL CONILL!!

NÚRIA: Però i si quan anem a la granja no hi ha conills? Potser no en tenen? Com ho podem fer per saber quins animals tenen?

CARLA: Truquem a la granja i li preguntem al granger o la grangera.

NÚRIA: Però qui ens pot donar el telèfon de la granja? Jo no el tinc? Qui truca moltes vegades a l'escola?

ARNAU: Podem anar a secretaria i la Montse o l'Esther potser saben el telèfon...


Ens dirigim tots cap a Secretaria i la Montse ens apunta el telèfon de la grangera.



Quan arribem a la classe, fem la rotllana i amb l'ajuda d'en Pau R, la Júlia i la Carla marquem el telèfon de la grangera i quan ens contesta, ens presentem i li diem que aviat vindrem a la granja i volíem saber si tenia conills, ja que ha estat l'animal que hem triat. La grangera ens contesta que no en té! Té vaques, porcs, pollets, xais... però conills no.

La cara que van fer tots/es era d'ESPANT!!!

De seguida ella va continuar...

- Però puc intentar aconseguir-ne per a quan vingueu a la granja, però jo no he tingut mai conills i no sé com s'han de cuidar...? Vosaltres podeu investigar com s'han de cuidar, és que jo tinc molta feina amb els altres animals..., i quan vingueu m'ho expliqueu tot!

TOTS: Síí!!!!!


TENÍEM UN GRAN ENCÀRREC, DESCOBRIR TOT EL QUE POGUÉSSIM DELS CONILLS PER EXPLICAR-HO A LA GRANGERA!!!

ALIMENTACIÓ

NÚRIA: QUÈ MENGEN ELS CONILLS?

TOTS: Pastanagues
ARNAU: Palla
NINA: Herba verda
ELSA: El meu gos menja pinso
NINA: El meu gos també menja pinso.
MATEO: La Nala també menja pinso 

En Neizan de la classe dels Triangles, ha portat una mica de pinso, ja que ell té un conill a casa. El mirem i l'olorem una mica. 






NÚRIA:QUÈ TENEN A DINS LA BOCA PER MENJAR?
ARNAU: Dents
PAU C: Són molt llargues

NÚRIA:PER QUÈ HAN DE MENJAR ELS CONILLS?
ARNAU: Perquè si no mengen es moren

NÚRIA:I QUE PASSA AMB EL MENJAR? PER ON ENTRA? PER ON SURT?
PAU C: Entra per la boca i passa pel coll
NINA: Va a la panxa
JÚLIA: A l'estómac
CARLA: I després fan caca
PAU C: La Joana fa caca de boletes
MARTINA: La Bruna també fa boletes a vegades. 
ARAN: Jo faig caca molt gran

NÚRIA: I COM ÉS LA CACA DEL CONILL?
Tots: no sé.

A partir de la conversa, veiem un parell de vídeos on veiem com mengen els conills, i ens adonem que només fan servir la part de davant de la boca. Mirem unes imatges de boques de conills i veiem que tenen les dents molt llargues i que no només en tenen al davant, 2 a dalt i 2 a baix, sinó que al darrere, molt endarrere en tenen més



Un altre dia, expliquem el conte :

En el conte veiem els diferents tipus de caques i que els conills fan caca amb forma de boletes petites.

Després de saber com són les caques del conill, posem una imatge d'un conill on es veu el que té per dins i aprofitant el pinso del Neizan de la classe dels triangles, sortim tots i fem tot el trajecte que fa el menjar i com quan surt en forma de caca.



NÚRIA: PERÒ, CON ELS CONILLS SÓN PETITS, TAMBÉ MENGEN PINSO O ARRELS O VERDURES? QUÈ MENJÀVEU VOSALTRES QUAN ÉREU PETITS/ES?
JÚLIA: Jo menjava papilla
CARLA: Jo menjava llet del pit de la mama
TOTS: Jo també
JÚLIA: La meva germana menjava llet de la mama i ara ja menja puré de verdura
QUAN ELS CONILLS NEIXEN, CREIEU QUE PODEN MENJAR PASTANAGUES
ARNAU:No, són molt petits.
PAU C: Potser mengen teta de la mare
PERÒ ES MENGEN LA TETA?
CLARA: No, surt llet. 
LA MARE CONILLA TÉ MAMELLES, I ELS CONILLS PETITS MAMEM DE LES MAMELLES DE LA MARE CONILLA. 


REPRODUCCIÓ

NÚRIA: COM CREIEU QUE NEIX UN CONILL? SURT D'UN OU? 
No, els pollets surten dels ous perquè la seva mama és la gallina.
Jo vaig sortir de la panxa de la meva mare
Jo també (diuen tots)
MARTINA: La Bruna va sortir de la panxa de la mare i jo de la panxa del pare
CARLA: El meu germà també estava a la panxa de la meva mare, però primer va sortir ell i després jo.
PAU C: La Joana també va sortir de la panxa de la mare, i jo també. 
PAU M.: El Pau bebè a la panxa

NÚRIA: COM ES DIU LA FAMÍLIA DEL CONILL?
PEDRO:El pare és el conill
NINA:La mare és la conilla
CARLA: I tenen bebès
NÚRIA: Els conills petits es diuen LLORIGONS

Mirem una imatge d'uns llorigons acabats de néixer:
PAU R: Tenen els ulls tancats.
MARTINA: Són roses
NINA: Els conills tenen pèls però els conills petits no. 
NÚRIA: Mireu que tenen al costat, tenen palla i pèls
ARNAU: Així estan calentons
NÚRIA: La mare conilla s'arrenca els seus pèls per preparar un llit tou i calentó perquè quan neixin els llorigons no tinguin fred.

Mirem un petit vídeo per veure com neixen els llorigons
TOTS: Està fent caca
CARLA: Nooo! són conills bebès
NINA: Són llorigons


Al dia següent, la Carla...
CARLA: Els conills bebés no surten pel forat per on es fa caca, i jo tampoc vaig sortir, hi ha un forat per la caca i un forat per sortir els bebés.

NÚRIA: QUINS ALTRES ANIMALS NEIXEN DE LA PANXA DE LA SEVA MARE? QUINS ALTRES ANIMALS MAMEM?
NINA: Els gossos també neixen de la panxa de la seva mare. 
ARAN:Els pollets no
MATEO: Els ànecs tampoc
JÚLIA: Els gats si que neixen de la panxa de la mare. 

Mirem altres vídeos per veure com mamem els conills i veiem que les mamelles estan a la panxa de la mare. 

Un altre dia, vam intentar veure les diferents mides entre els conills adults i els llorigons, així com comparar-los amb la mida d'un nadó. 
Amb diferents siluetes i amb mans, vam començar a mesurar-los en petits grups, i vam aprofitar per mesurar-nos nosaltres. 
De seguida vam veure, que els nens petits i nosaltres som molt més grans que els conills, ja que mesurem més mans. Els llorigons només dues mans!!!


ENTORN I MEDI

NÚRIA: COM ÉS UN CONILL PER FORA? QUÈ TÉ?
CARLA:Ulls
JÚLIA:Boca
ARNAU:Pèl
NINA:Els llorigons no tenen pèl i després els creix el pèl
PAU C:Potes
BRUNO:Una cua 
NINA:Bigotis
MATEO:Orelles llargues

NÚRIA: PER QUÈ ELS SERVEIX LA BOCA?
TOTS: És per on entre el menjar i roseguen amb les dents
NÚRIA: PER QUÈ ELS SERVEIX EL NAS?
CARLA:Per olorar
JÚLIA:I per respirar
NÚRIA: PERQUÈ ELS SERVEIXEN LES POTES?
ARNAU:Per córrer
PAU C: Per saltar. 
CARLA:Tenen 2 potes davant i 2 potes darrera
NINA: Són 4 potes
NÚRIA: NOSALTRES TENIM POTES?
MARTINA:Tenim cames
PAU R: I peus
COM SÓN LES POTES DEL CONILLS?
TOTS: Petites
PAU C: Les del darrere són més grans

Mirem una foto d'una pota de conill i veiem que té ungles. 
Ens traiem les nostres sabates i mitjons i ens mirem els nostres peus. Ens comptem els dits, mirem que tenim ungles i comparem els nostres peus amb les potes dels conills. 


NÚRIA: PER QUÈ ELS SERVEIX EL PÈL?
JÚLIA: Per estar calentons  i no tenir fred.
NÚRIA. TOT EL CONILLS TENEN EL MATEIX PÈL?
TOTS: Nooo
ARNAU:Uns conills són grisos
MATEO:Uns grocs
NINA:Uns blancs

Ens mirem els nostres cabells i ens posem separats per la classe segons el nostre color dels cabells, però... la Núria està sola perquè ningú té els cabells verds!!


NÚRIA: NOSALTRES TENIM PÈLS?
MARTINA: Sí al cap
JÚLIA: El meu papa té barba 
MATEO: El meu papa també però se la treu
HUGO:El meu papa també té pèls a les cames.

I nosaltres? tenim pèl?
Ens tornem a pujar les mànigues i els camals dels pantalons i ens mirem si tenim pèls...
ALGUNS:jo si
ARAN: Són molt petits.
JÚLIA:Jo no en tinc. 

Com que costa molt de veure, agafem unes lupes i ens mirem els nostres pèls i els dels nostres companys/es. 



Aprofitem i mirem una mica de pèl de cavall i conill, llana d'ovella i plomes de gallines per comparar els diferents tactes que tenen. 
També aprofitem per classificar algunes imatges o animals de joguina segons tenen pèl, ploma o llana. 




Aprofitem que tenim molts animals de joguina i els comptem les potes i els classifiquem segons tenen 2 o 4 potes.


On viuen els conills. Hem d'explicar a la grangera com ha de ser la casa dels conills. 

ARNAU: Els conills del bosc fan forats i viuen a dins.
JÚLIA: La casa del conill ha de tenir teulada perquè no es mullin
CARLA:També unes parets altes perquè no saltin
PAU C:I una reixa perquè no s'escapin, però amb forats petits perquè sinó els llorigons s'escaparien pel forat.  

Finalment parlem que els conills del bosc són lliures i viuen en caus que fan rascant amb les seves potes.

Anem a la classe dels triangles perquè el Neizan té un conill i no sabem com viu a casa seva. 
Ens explica que té una gàbia amb una porta i una pinça perquè sinó s'escapa.


 

La grangera els ha de fer una casa amb teulada, reixa i mirem fotos i veiem que es diu CONILLERA.

Ara si que sabem moltes coses dels conills i podem explicar-ho a la grangera. 

La Núria fa un recull de tot el que hem d'explicar-li per saber cuidar els conills i per parelles anem sortint a "l'escenari" i expliquem una part. Després en fa un petit llibret i cada dia fem un petit repàs. També el tenim a la biblioteca d'aula i el podem mirar en molts moments. 




A la cartellera del SUMMEM que tenim a l'aula hem anat posant tot el que hem après, així com el vocabulari que hem après. Les taules un bon dia, van aparèixer amb uns cartells amb el nom de : CONILLERA, LLORIGONS, MAMELLES I CAU. Quan hem de fer coses amb ordre la Núria, el Danny o la Mª Antònia, criden: "LA TAULA DE LA CONILLERA POT ANAR AL LAVABO". Així reforcem el vocabulari de l'itinerari.




Arriba el dia de la sortida, quin nervis!! L'autobús, les motxilles, les etiquetes penjades...


Només arribar a la granja, el primer que fem és agafar forces i esmorzar. Tenim un gran dia per endavant!!!



Després expliquem a la grangera, com s'ha de cuidar el conill. Anem sortint per parelles o individualment i li expliquem. S'ha quedat parada de tot el que sabem!!!



Ara toca fer una visita a la granja.

EL PONI

Vam pujar a dalt d'un poni que es deia Elvis. Vam fer una passejada d'allò més divertida.


LES VAQUES

Vam anar a buscar herba per donar menjar a les vaques. Tenien una llengua moooolt llarga!!! I ens llepaven els dits!!!


LES OVELLES I LES CABRES

Vam caminar un tros, i vam arribar al tancat de les ovelles i les cabres. El Boc, el pare dels cabrits tenia unes banyes molt grans!!! Els vam donar pa sec per menjar, però ens feia una mica de por i els hi tiràvem!!

LES VEDELLES

Primer vam tocar el Xiulet, una vedella amb taques marrons molt tranquil·la. Després vam donar un biberó a l'altre vedell. La Mònica ens va dir que no tenia nom, i nosaltres ja n'hi vam trobar un: PINOTXO. 

EL PORC

Quan vam arribar a veure les vedelles, hi havia un infiltrat a dins!! El porc havia entrat amb la vedella i no volia sortir. Vam tancar totes les portes, la Mònica el va animar a sortir i la Mª Antònia i la Núria intentaven evitar que es posés on érem els BONGOS!! Va ser molt divertit. Vam descobrir que aquest porc era molt espavilat i que amb la boca obria la tanca!! Vam entrar a tocar-lo.

ELS POLLETS I ANEGUETS

Vam entrar en una sala més petita i molt calentona i vam veure els pollets i aneguets. Es van fer moltes caques a terra!!!

LES GALLINES

Quan vam entrar al galliner, les gallines ens venien a saludar i els vam donar una mica d'escarola. Però com que érem l'últim grup, ja estaven una mica tipes i no en volien gaire.

ELS CONILLS

Vam veure la conillera que "al llarg del matí havia construït en Pep, el granger", amb les indicacions que li havíem donat: Ha de tenir teulada, porta i una reixa petita perquè els llorigons no s'escapessin. Vam poder tocar i veure de ben a prop un conill blanc!!!

Després de la visita i de rentar-nos bé les mans, tornem a fer una parada per dinar. Quina gana que tenim!!!

Per acabar la sortida, en Pep, el granger ens porta a fer una volta amb el tractor i el seu remolc. Que bonica que és la granja!!!


La tornada cap a l'escola amb l'autobús va ser curta, però això no va privar a molts de fer una petita migdiada!!! El dia a la granja ha estat molt intens!!










Al dia següent, quan tornem a la classe, fem un altre dibuix d'un conill. Després de tot el que hem après podem fer-li més detalls i explicar més coses. 

La Núria també ens torna a fer les preguntes que ens va fer quan vam començar i les nostres respostes han crescut molt!!! Ara sí que som experts en conills. 

Comentaris