![]() |
Triangles i Bongos també han sortit. La Montse ens explica que pesa massa i no l'ha pogut entrar.
L'observem i cadascú diu la seva. No és fàcil posar-se d'acord: l'Arya creu que a la caixa hi pot haver un bolso, la Joana Sígrid un telèfon, l'Eros un Ferrari... però o la troben massa gran o la troben massa petita.
![]() |
Com que sola no pot, busca ajuda.
Però tot d'una comença a sortir aigua!
Ens afanyem a obrir-la
![]() |
![]() |
Hi trobem 3 cartes i una altra caixa. Però ara sí que podem veure el contingut: hi ha aigua!
Com que és complicat d'agafar, l'Abril D recorda que el Mandru té "un cacharru" per portar les coses, i rectifica dient: - una "carretilla".
Però avui no li ha calgut, l'ha pogut entrar sense ajuda.
Ja a l'aula obrim la carta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Quan apareixen les imatges, sorgeixen comentaris espontanis:
IGLU
PABLO: és gel
MARTÍ: hi ha neu
MATEO: el hielo es agua
ABRIL D: és un com flotador blanc i gros
ARYA: és una casa
ABRIL D: potser és dels pingüins
INUIT
ARYA: llevan gorros i caputxes iguales
CARLA: perquè hi fa molt fred
JULEK: unos tienen els cabells molt llargs...
GROENLÀNDIA
LLUC: és un mapa. El Guim també té una bola del món
ABRIL D: hi han tots els països. L'Eloi també té una bola del món
EROS: això és molt lluny
ABRIL D: hi ha molta neu
EROS: a Andorra també hi ha molta neu
Sortim en busca d'una bola del món, però trobem que a les aules d'I5 tenen un mapamundi, perquè estan treballant els pingüins.
Els expliquem què ens ha passat i què estem buscant. Ens ensenyen on és Groenlàndia, on vivim nosaltres i on viuen els pingüins: a Groenlàndia no n'hi han!

NIL: els de les classe de les foques han fet màgia
EROS: però com pot ser?
DENIS: s'ha derritit i l'iglú se n'ha anat
ABRIL D: si no té cames!
CARLA: potser hi ha un forat, feia vent i s'ha emportat l'iglú
ABRIL M: solo hay aigua
ABRIL D: i també una mica de bombolletes
.png)
On teniu aigua vosaltres?
ARNAU: en una ampolla
ERIC: a la nevera
ARYA: a la cocina
MARTÍ: a l'armari
ABRIL D: en una gerra
JULEK: a la piscina, ahora está llena PABLO: a la banyera, amb dos gots i el "Flas" que corre molt ràpid
DENIS: a la manguera
ARYA: a la font
ABRIL M: la font del lleó té aigua calenta
![]() |
D'on surt l'aigua?
EROS: del riu
ABRIL D: de les "tuberies"
ARYA: de la font
ABRIL M: de las nubes
ABRIL D: de la platja
Per què serveix?
ABRIL D: per beure
ARYA: per fregar els plats i els gots
CARLA: per nedar
MARTÍ: per rentar mans
ABRIL D: per netejar el terra
ARYA: per mullar els draps de netejar la taula
ABRIL D: a la nevera
ERIC: no ho sé, jo no tinc gel
CARLA: jo tampoc
ARYA: on guardo els gelats
DAVID: en el congelador
JULEK: en la nevera del camión guardan helados
Per què serveix el gel?
ABRIL M: si hay una pupa cogem un paper i el posem
DAVID: no es diu pupa, es diu mal
PABLO: jo un dia vaig caure a casa la iaia Mercedes a Canovelles, em vaig fer un cop a l cap i em van posar gel
DENIS: la mama i el papa beuen aigua amb gel
Com es fa?
MATEO: pongo agua en la nevera y se enfría, però si la pongo abajo, en el congelador, salen muchos gels. Si tarda mucho, mucho tiempo se congela mucho
Aigua en tenim, però congelador? L'Alba ens informa que en el menjador on dina ella n'hi ha un de petit. Així que procedim a fer gel. Necessitem algun recipient per posar aigua: el busquem per l'aula.
L'endemà l'anem a buscar
A mesura que passa l'estona ens quedem sense gel, menys l'Abril M. El deixem a la repissa de la finestra per netejar l'aula i fem la rotllana.
LLUC: si el posem a la boca està fred
ADELE: a la mà està fred
AISSA: el meu també
CARLA: a mi m'ha caigut i no l'he pogut agafar perquè estava fred
PABLO: estava dur
DENIS: a mi se m'ha trencat perquè el picava
JULEK: yo picaba y me lo he comido
EROS: el meu era de piscina
JIMENA: el mío fred
JULEK: el mío era de llimona
ERIC: el mío de fresa
ARYA: no té sabor
MATEO: sabe a aigua
Tots els gels eren iguals?
MATEO: unos grans y unos petits
ABRIL D: tenien la mateixa forma que les joguines
NIL: el meu era triangle
ARNAU: tenia pinxos
CARLA: el meu tenia punxes
PABLO: i el meu
ERIC: del meu sortia aigua
LLUC: si el toquem les mans es refreden
JULEK: a dintre del gel hi havia aigua
Recuperem el gel de l'Abril i... ja només hi ha aigua
Què hi ha a dintre de l'aigua?
ABRIL M: res
ABRIL D: aigua
MATEO: está blanda
EROS: és fina
LLUC: es pot beure
![]() |
Com podem fer que el gel tingui gust d'alguna altra cosa?
ABRIL D: si volem un gel de llimona li posem unes gotes de llimona
DAVID: o de coco
ERIC: pero unas gotitas de coco
ARYA: i gotetes de maduixa
ABRIL D: apretant la maduixa surten les gotes
MARTÍ: gel de sandía amb gotes de sandía
ABRIL M: como un polo: un poc de sandía, un pal i al congelador y sale un polo
ABRIL D: és un pal que quan fas un gelat, ho fiques en un pot i li fiquem un sabor de coco i ho fiquem al congelador. La iaia en té.
![]() |
I abans de tastar el resultat, observem si s'ha barrejat o es veuen trossos del que hi hem posat
Parlem dels polos que comprem a l'estiu: hi han trossos de fruites o està ben barrejat? Les respostes són unànimes. Per això deixarem constància en una graella: posarem a sota de cada estri utilitzat, si ha anat bé per aconseguir una bona barreja.
I ara que ja sabem com fer-los "bé", de què us agradaria fer-lo?
ERIC: de xocolata
LLUC: no es barreja bé!
DAVID: perquè no és líquid
JULEK: de llimona
ERIC: de coco
ABRIL M: no és líquid
ABRIL D: suc de coco, la iaia va fer suc de coco que estava en una caixa, però no sé com. Podem fer suc de mandarina o de taronja
PABLO: de pera amb la màquina de girar la mà
Com que nosaltres ja n'hem menjat, els proposo si volen fer-lo pels pares, i es nota que us estimen molt!
Per tant, cal convidar-vos d'una manera "formal"
Però tenim un altre tema pendent: la classe de les foques ens van demanar que els enviéssim fotos jugant amb l'iglú.
Com que no el tenim, en farem un. Observem com estan construïts.
Tenen gels en forma de quadrat i de rectangle. Busquem per la classe però no tenim joguines amb aquesta forma. Així que anirem a demanar ajuda. ja és costum que proposin anar a secretaria.
![]() |
Mentrestant, ho practiquem amb peces amb forma de quadrat i de rectangle. Com que són encaixables, les podem anar fent aguantar prou bé.
Doncs més o menys ja ho sabem.
Ara ho fem amb els glaçons...
Però no hi ha hagut manera de fer-ho aguantar. I ara què els direm als amics de la classe de les foques?
ABRIL M: que no s'aguantava perquè faltava neu
ABRIL D: els hi direm que no l'hem trobat
JULEK: la pega no funcionaba
JIMENA: el mío no va bien
EROS: perquè tu no tens res per enganxar-lo
DAVID: el que tu tens rellisca
MARTÍ: i no s'enganxava amb el cel·lo
DENIS: si tenim neu sí
ABRIL D: podríem anar a Andorra a fer l'iglú però és molt lluny
DENIS: en Asturias hay mucha nieve
CARLA: i si fem màgia potàgia al carrer pot sortir neu
ERIC: no, surt de dalt la neu
ABRIL D: del cel
LLUC: els hi direm que no podem jugar perquè es desfà
MARTÍ: doncs anem a la neu, agafem gel i el portem a la classe
ERIC: amb una bola
DAVID: no podem
ABRIL D: hem d'anar amb un adult
LLUC: però es desfà
Finalment veiem que a la classe es desfà el gel i a Groenlàndia no.
CARLA: perquè hi fa molt fred
DAVID: a Caldes fa poquet fred
Els ho explicarem als amics inuits amb un vídeo que els hem enviat.
Tancat aquest tema, procedim a l'elaboració del gelat; avui fem molta psico fina, i el Julek ens va recordant que "el del cable" va mejor.
Una vegada tenim els sucs a les gerres, escullen de què el volen fer, i fem el procediment que ja sabem.
Després d'un parell d'assajos, és el moment d'explicar tot el que hem anat fent aquests dies i de degustar el gel amb gust de...
I abans de donar per acabat l'itinerari, cadascú haurà de respondre unes preguntes individualment. Ara sí, podem dir que arribem al final!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada