QUÈ PASSARIA SI TINGUÉSSIM UN IGLÚ A L'ESCOLA?

 Ens criden per megafonia: hi ha un paquet per a nosaltres a l'entrada de l'escola! 

Triangles i Bongos també han sortit. La Montse ens explica que pesa massa i no l'ha pogut entrar.

L'observem i cadascú diu la seva. No és fàcil posar-se d'acord: l'Arya creu que a la caixa hi pot haver un bolso, la Joana Sígrid un telèfon, l'Eros un Ferrari... però o la troben massa gran o la troben massa petita.

La Mia proposa que "la podem sonar" (referint-se a agitar-la per tal que soni). 

Com que sola no pot, busca ajuda. 

Però tot d'una comença a sortir aigua!

Ens afanyem a obrir-la











Hi trobem 3 cartes i una altra caixa. Però ara sí que podem veure el contingut: hi ha aigua!           

Com que és complicat d'agafar, l'Abril D recorda que el Mandru té "un cacharru" per portar les coses, i rectifica dient: - una "carretilla".

Però avui no li ha calgut, l'ha pogut entrar sense ajuda.

Ja a l'aula obrim la carta
          

  Hi ha algunes paraules que no acabem d'entendre. Les escriurem al teclat de l'ordinador i a veure quines imatges ens apareixen a la   pissarra digital: IGLÚ, GROENLÀNDIA, INUIT                                                                                                                                                                                                              
                                                                                                                                     
                                                                                                                                                    Quan apareixen les imatges, sorgeixen comentaris espontanis:

IGLU
PABLO: és gel
MARTÍ: hi ha neu
MATEO: el hielo es agua
ABRIL D: és un com flotador blanc i gros
ARYA: és una casa
ABRIL D: potser és dels pingüins

INUIT
ARYA: llevan gorros i caputxes iguales
CARLA: perquè hi fa molt fred
JULEK: unos tienen els cabells molt llargs...

GROENLÀNDIA
LLUC: és un mapa. El Guim també té una bola del món 
ABRIL D: hi han tots els països. L'Eloi també té una bola del món
EROS: això és molt lluny
ABRIL D: hi ha molta neu
EROS: a Andorra també hi ha molta neu

Sortim en busca d'una bola del món, però trobem que a les aules d'I5 tenen un mapamundi, perquè estan treballant els pingüins.
Els expliquem què ens ha passat i què estem buscant. Ens ensenyen on és Groenlàndia, on vivim nosaltres i on viuen els pingüins: a Groenlàndia no n'hi han! 





Després ens posem amb la misteriosa caixa:                          què ha passat amb l'iglú que ens han enviat?

NIL: els de les classe de les foques han fet màgia
EROS: però com pot ser?
DENIS: s'ha derritit i l'iglú se n'ha anat                                                         
ABRIL D: si no té cames!
CARLA: potser hi ha un forat, feia vent i s'ha emportat l'iglú      
ABRIL M: solo hay aigua                                                         
ABRIL D: i també una mica de bombolletes
On teniu aigua vosaltres?
ARNAU: en una ampolla  
ERIC: a la nevera                                                                  
ARYA: a la cocina                                             
MARTÍ: a l'armari                                                                            
ABRIL D: en una gerra                                                         
JULEK: a la piscina, ahora está llena                                                
PABLO: a la banyera, amb dos gots i el "Flas" que corre molt ràpid
DENIS: a la manguera                                                                       
ARYA: a la font                                                                                                             
ABRIL M: la font del lleó té aigua calenta                                                                                          
D'on surt l'aigua?                                                            
EROS: del riu                                                                    
ABRIL D: de les "tuberies"                                            
ARYA: de la font                                                            
ABRIL M: de las nubes                                                  
ABRIL D: de la platja

       
Per què serveix?                                                                        
ABRIL D: per beure                                                                    
ARYA: per fregar els plats i els gots                                        
CARLA: per nedar                                                                                 
MARTÍ: per rentar mans                                                                         
ABRIL D: per netejar el terra                                                                 
ARYA: per mullar els draps de netejar la taula                                                                                     

A on hi ha gel?
ABRIL D: a la nevera                                                       
ERIC: no ho sé, jo no tinc gel       
CARLA: jo tampoc                                                                                             
ARYA: on guardo els gelats                                                                               
DAVID: en el congelador                                                                                   
JULEK: en la nevera del camión guardan helados                                                                                                                               
Per què serveix el gel?                                                                    
ABRIL M: si hay una pupa cogem un paper i el posem
DAVID: no es diu pupa, es diu mal
PABLO: jo un dia vaig caure a casa la iaia Mercedes a Canovelles, em vaig fer un cop a l cap i em van posar gel
DENIS: la mama i el papa beuen aigua amb gel

Com es fa?
MATEO: pongo agua en la nevera y se enfría, però si la pongo abajo, en el congelador, salen muchos gels. Si tarda mucho, mucho tiempo se congela mucho

Aigua en tenim, però congelador? L'Alba ens informa que en el menjador on dina ella n'hi ha un de petit. Així que procedim a fer gel. Necessitem algun recipient per posar aigua: el busquem per l'aula.


L'anem omplint i el col·loquem amb molt de compte al congelador

L'endemà l'anem a buscar





 



A mesura que passa l'estona ens quedem sense gel, menys l'Abril M. El deixem a la repissa de la finestra per netejar l'aula i fem la rotllana.

LLUC: si el posem a la boca està fred
ADELE: a la mà està fred 
AISSA: el meu també 
CARLA: a mi m'ha caigut i no l'he pogut agafar perquè estava fred       
PABLO: estava dur                                                                    
DENIS: a mi se m'ha trencat perquè el picava                              
JULEK: yo picaba y me lo he comido                                      
EROS: el meu era de piscina  
JIMENA: el mío fred                                                  
JULEK: el mío era de llimona                                                  
ERIC: el mío de fresa                                                          
ARYA: no té sabor                                                         
MATEO: sabe a aigua

Tots els gels eren iguals?
MATEO: unos grans y unos petits
ABRIL D: tenien la mateixa forma que les joguines
NIL: el meu era triangle
ARNAU: tenia pinxos
CARLA: el meu tenia punxes
PABLO: i el meu
ERIC: del meu sortia aigua
LLUC: si el toquem les mans es refreden
JULEK: a dintre del gel hi havia aigua

Recuperem el gel de l'Abril i... ja només hi ha aigua

Què hi ha a dintre de l'aigua?
ABRIL M: res
ABRIL D: aigua
MATEO: está blanda
EROS: és fina
LLUC: es pot beure

En aquest moment introduïm el concepte: molècules. A dintre l'aigua hi ha molècules, que no es poden veure perquè són molt petites. A l'aigua estan separades, però quan es fa el gel, s'ajunten. Juguem una mica a fer de molècules.
Com podem fer que el gel tingui gust d'alguna altra cosa?

ABRIL D: si volem un gel de llimona li posem unes gotes de llimona 
DAVID: o de coco
ERIC: pero unas gotitas de coco
ARYA: i gotetes de maduixa
ABRIL D: apretant la maduixa surten les gotes
MARTÍ: gel de sandía amb gotes de sandía
ABRIL M: como un polo: un poc de sandía, un pal i al congelador y sale un polo
ABRIL D: és un pal que quan fas un gelat, ho fiques en un pot i li fiquem un sabor de coco i  ho fiquem al congelador. La iaia en té.

I si vaig a comprar aquests pals per fer polos, de què voldreu que tinguin gust?   Arriba el moment de donar gust al gel. Disposem de diferents estris de cuina per aconseguir treure "les gotes", i cadascú escull què vol utilitzar. Això sí, sempre una mica d'aigua per assegurar-nos que surti gel


I abans de tastar el resultat, observem si s'ha barrejat o es veuen trossos del que hi hem posat




Parlem dels polos que comprem a l'estiu: hi han trossos de fruites o està ben barrejat? Les respostes són unànimes. Per això deixarem constància en una graella: posarem a sota de cada estri utilitzat, si ha anat bé per aconseguir una bona barreja.





I ara que ja sabem com fer-los "bé", de què us agradaria fer-lo?

ERIC: de xocolata
LLUC: no es barreja bé!
DAVID: perquè no és líquid
JULEK: de llimona
ERIC: de coco
ABRIL M: no és líquid
ABRIL D: suc de coco, la iaia va fer suc de coco que estava en una caixa, però no sé com. Podem fer suc de mandarina o de taronja
PABLO: de  pera amb la màquina de girar la mà

Com que nosaltres ja n'hem menjat, els proposo si volen fer-lo pels pares, i es nota que us estimen molt!
Per tant, cal convidar-vos d'una manera "formal"


Però tenim un altre tema pendent: la classe de les foques ens van demanar que els enviéssim fotos jugant amb l'iglú.
Com que no el tenim, en farem un. Observem com estan construïts.


Tenen gels en forma de quadrat i de rectangle. Busquem per la classe però no tenim joguines amb aquesta forma. Així que anirem a demanar ajuda. ja és costum que proposin anar a secretaria.


Ens envien a l'aula de Marie Curie, i allà en trobem. Ho anem a portar de nou al congelador i toca esperar unes hores per poder procedir a la construcció.






 Mentrestant, ho practiquem amb peces amb forma de quadrat i de rectangle. Com que són encaixables, les podem anar fent aguantar prou bé. 







Doncs més o menys ja ho sabem.
Ara ho fem amb els glaçons...


Però no hi ha hagut manera de fer-ho aguantar. I ara què els direm als amics de la classe de les foques?

ABRIL M: que no s'aguantava perquè faltava neu
ABRIL D: els hi direm que no l'hem trobat
JULEK: la pega no funcionaba
JIMENA: el mío no va bien
EROS: perquè tu no tens res per enganxar-lo
DAVID: el que tu tens rellisca
MARTÍ: i no s'enganxava amb el cel·lo
DENIS: si tenim neu sí
ABRIL D: podríem anar a Andorra a fer l'iglú però és molt lluny
DENIS: en Asturias hay mucha nieve
CARLA: i si fem màgia potàgia al carrer pot sortir neu
ERIC: no, surt de dalt la neu
ABRIL D: del cel
LLUC: els hi direm que no podem jugar perquè es desfà
MARTÍ: doncs anem a la neu, agafem gel i el portem a la classe
ERIC: amb una bola
DAVID: no podem
ABRIL D: hem d'anar amb un adult
LLUC: però es desfà

Finalment veiem que a la classe es desfà el gel i a Groenlàndia no. 

CARLA: perquè hi fa molt fred
DAVID: a Caldes fa poquet fred

Els ho explicarem als amics inuits amb un vídeo que els hem enviat.

Tancat aquest tema, procedim a l'elaboració del gelat; avui fem molta psico fina, i  el Julek ens va recordant que "el del cable" va mejor. 


Una vegada tenim els sucs a les gerres, escullen de què el volen fer, i fem el procediment que ja sabem. 

Després d'un parell d'assajos, és el moment d'explicar tot el que hem anat fent aquests dies i de degustar el gel amb gust de...


I abans de donar per acabat l'itinerari, cadascú haurà de respondre unes preguntes individualment. Ara sí, podem dir que arribem al final!




Comentaris