PAU M: De Nadal. Estrellita
PAU C: Hi havia un arbre de Nadal amb uns regals i a dalt hi havia una estrella.
I per què creieu que hi ha aquest arbre?
JÚLIA: Perquè és Nadal
CARLA: Jo encara no he muntat l’arbre de Nadal.
JÚLIA: Jo vaig ajudar a la meva iaia.
I quines coses es posen o es fan més per Nadal?
NINA: L’abre de Nadal ha de tenir boles.
JÚLIA: I també estrelles.
NINA: Jo poso unes pinces a la barana de casa.
ARNAU: Ens posem pijames de Nadal.
JÚLIA: També ens posem un gorro de Nadal
Com és un gorro de Nadal?
CLARA: De pare Noel
PAU R: El pare Noel porta regals.
ARNAU: També posem mitjons a la xemeneia i el pare Noel ens porta regals i ens els posa a dins.
NINA: També venen els reis, són màgics.
Per què són màgics?
PAU C: Perquè volen pel cel.
NINA: Ens vigilen.
Ens vigilen? Què vol dir això.
PAU C.: Ens hem de portar molt bé, ens miren i si no ens portem bé, després ens porten carbó.
BRUNO: Jo un QUAD a casa.
CLARA: També tenim un calendari d’advent.
ARNAU: Hi ha uns números i xocolatines.
CARLA: Torró
CLARA: Cantem Nadales
PAU C.: Farem un concert al pati.
NINA: Vindrà el TióMATEO: A casa meva van venir molts tions
PAU C: Jo l’haig d’anar a buscar
Molts: JO TAMBÉ!!!! JO TAMBÉ!!!
I on es busquen els TIONS?
PAU C: S’amaguen al bosc, perquè ells saben amagar-se molt bé.
De cop i volta… mentre estem parlant per la rotllana… sentim per l’altaveu de l’aula:
“BON DIA, HI HA UNA COSA PER I3C A SECRETARIA, HAURÍEU DE VENIR A BUSCAR-HO”
Quins nervis!!!, fem una fila i de seguida anem cap a secretaria.
La MONTSE i l’ESTHER ens donen un sobre.
QUÈ HI DEU HAVER?
Tornem cap a la classe i l’obrim. A dins hi ha una carta i unes fotos.
NINA: Jo veig el TIÓ!!!
La Núria llegeix la carta a poc a poc… les nostres cares de sorpresa són espectaculars….
EL TIÓ DE L’ESCOLA S’HA PERDUT!!!!
Anem descobrint els llocs per on ha passat…
PAU C.: Això està al costat del taller del Ramon. Jo sé on està!!! (senyalant la foto de la benzinera)
NINA: Ahir vam veure els autobusos.
PAU C.: La font de les cames està a prop del parc del burro.
ARNAU: Aquesta torre està a prop de casa els avis, camines tot recte i hi arribes.
Però com ho farem per arribar-hi. Com ho fem quan volem anar a un lloc i no sabem anar-hi? Què fem servir?
Anem amb cotxe...
Els papes ja ho saben…
Però i si els pares no ho saben?
Vam estar donant moltes voltes a aquesta pregunta i…
Quan anem d’excursió a la muntanya a vegades necessitem un paper que ens digui per on hem de passar…
ARNAU: Un mapa per no perdre’ns.
Però qui pot tenir un mapa de Caldes? A qui li podem demanar?
MOLTS: A la Magda.
Vam tornar a fer una fila i vam buscar la Magda pel passadís d’infantil. La vam trobar a una aula d’I4 vam entrar i…
Tots alhora intentant explicar-li que el Tió de l’escola s’ha perdut i que necessitem un mapa.
JÚLIA: Magda tu tens un mapa de Caldes?
La Magda ens va dir que sí, però que no el tenia en paper, que el tenia amb l’ordinador i que ara li enviava a la Núria.
Vam tornar de seguida a l’aula i vam veure el mapa que ens havia enviat la Magda. Vam tornar a llegir la carta i de mica en mica vam anar situant les imatges que ens havia posat el Tió dins de la carta, al mapa de la PDI.
Ja gairebé ho tenim!!!
L’Elsa va sortir i amb el retolador va marcar el camí que havíem de seguir.
Però… com ho farem per emportar-nos aquest mapa pel carrer?
CARLA: La Pissarra és molt gran!! Pesa molt!!!
PAU R: Jo l’agafo. Uff… no puc.
ARNAU: Ha de ser més petit.
I com podem treure el mapa de la pissarra i fer-lo més petit?
Ningú sap trobar la solució… decidim pensar-ho bé i anar cap al pati, però quan anem al lavabo abans de sortir al pati, ens trobem a l’Eva i li expliquem tot el que ha passat amb el Tió. L’Arnau la fa entrar a la classe i li ensenya el mapa tot explicant-li el problema que tenim
EVA: Doncs jo ara vaig a fer classe a uns nois i noies grans, que saben moltes coses, potser us poden ajudar…
Quan tothom torna del lavabo l’Arnau ens ho explica a tots/es i decidim anar a buscar a l’Eva i els nois i noies grans.
Tornem a fer una fila i marxem cap a l’edifici de l’ESO. Pel camí anem preguntant a tothom.
"Heu vist l'Eva?" i ens van indicant el camí.
Arribem a l’aula de 4t C, que és la que ens han indicat i entrem a dins.
Els expliquem el nostre problema i dos alumnes voluntaris venen a la nostra classe a veure el mapa per saber com l’han de fer més petit. Un dels alumnes és en Sisco, el germà de l’Hugo.
Quan arribem a la classe, es miren el mapa i es posen a pensar:
“Ara ens envieu una foto del mapa i nosaltres amb un programa d’ordinador el farem més petit”
NINA: Però necessitem 20 de mapes, perquè els BONGOS som 20.
“No patiu, en farem fotocòpies amb una fotocopiadora, una màquina que pot fer-ne molts d’iguals”
Al dia següent en Pau quan va tornar ens va ensenyar una cosa que portava. En Pau cada dia ve a l'escola amb bicicleta i utilitza el bicibus. Per venir a l'escola els van donar una mapa amb el recorregut que han de seguir:
PAU: Aquesta ratlla de color groc és el camí que fem.
Ens els va ensenyar i el vam posar al mural.
Continuem parlant de què necessitem per trobar el tió, el tema del mapa ja el tenim encarrilat, però com sabrem que és el nostre tió...?
Com són els tions? Tots els tions són iguals?
PAU R: Són de fusta i porta molts regals.
Elsa: Té potes
ARNAU: Té una manta
NINA: Porta gorro
JÚLIA: Porta barretina
TOTS: Té ulls
GUILLEM: Té boca
JÚLIA: Per menjar li donem pells de mandarina
JÚLIA: Té nas
CLARA: A vegades té cabells.
I com sabrem que és el tió de l’escola?
CARLA: A la Moixaina no teníem tió
Qui ens pot ajudar? Qui pot conèixer el tió de l’escola? Potser algun germà o germana gran?
GRETA: La meva germana és gran.
Tens raó Greta, i si anem a la seva classe i els preguntem com es el tió de l’escola?
La Greta ens va indicar el camí.
Ens vam dirigir cap a la classe dels TAMBORS,i els vam explicar el problema que teníem… Alguns nens i nenes els van fer les preguntes:
ELSA: TÉ POTES?
i4: Sí té 2 potes
ARNAU: PORTA MANTA?
i4: Sí per no tenir fred
JÚLIA: TÉ BARRETINA?
i4: Sí com el Patufet
MATEO: QUANTS ULLS TÉ:
i4: Té 2 ulls.
MARTINA: ÉS GRAN, PETIT O MITJÀ?
i4: És mitjà
PEDRO: TÉ ORELLES?
i4: No té orelles
CLARA: TÉ CABELLS?
i4: No té cabells
CARLA. PESA MOLT
i4: Si que pesa
NINA: TÉ NAS?
i4: Si
PAU C: TÉ BUFANDA?
i4: No porta bufanda
GUILLEM: TÉ BOCA?
i4: Sí té boca, però no té llengua
Vam tornar cap a la classe i vam repassar les coses que ens havien dit i ho vam posar en una cartolina al mural de l’itinerari.
En aquesta cartolina anirem posant les coses que ja sabem o tenim per controlar quan podem anar a buscar el tió.
Abans d’anar al pati vam recordar que havien de venir els nens grans a portar-nos els mapes, però…
i si no ens trobem a la classe? Com els podem avisar?
ARNAU: Escriure una llista.
PAU C: Podem escriure unes lletres en un paper que digui: ESTEM AL PATI
Vam escriure una nota i la vam enganxar a la porta.
Després de fer psico i mentre ens preparàvem per anar a dinar, van arribar els nois i noies grans i ens van portar els mapes!!! Eren petits com els havíem demanat i ens hi van posar un cordill perquè els poguéssim portar penjats del coll. Ens els vam penjar i vam mirar si era igual que el que teníem a la PDI.
MOLTES GRÀCIES!!!!
A la tarda vam recordar el camí que havia fet el Tió i vam sortir a la PDI i el vam marcar amb un retolador.
Així quan el marquem en el mapa petit ja ho sabrem fer. Primer ho va fer l'Oriol i després vam anar sortint a
la pissarra. Cada cop que algú puja a l"ESCENARI" a marcar el recorregut anem verbalitzant en veu alta per tots els
llocs on passarem. ("L'escola, el parc, la benzinera, l'estació d'autobusos, els caixers automàtics, la font de les cames,
el galet, la plaça i la font del Lleó, les Termes romanes i la presó")
Però abans de marxar el divendres, vam venir un parell de nens/es de la classe d’I4 del Tambor, a dir-nos que
sabien equivocat, i que havien recordat que el tió SÍ que tenia llengua. Ho vam rectificar en el nostre mural.