UN IGLÚ A L'ESCOLA: INICI DE L'ITINERARI DE L'AIGUA I3C

 Dimarts després de Carnestoltes, mentre estaven fent la rutina del bon dia i el calendari, ens va espantar un so que sortia dels altaveus de l'aula:

"BON DIA, HA ARRIBAT UN PAQUET A L'ESCOLA PELS NENS I NENES D'I3, PASSEU A RECOLLIR-LO"

- Un paquet!!! Un Regal!!! Van començar a cridar tots.

Ens vam calmar, vam fer la fila en parelles i vam anar cap a l'entrada de l'escola. Pel camí ens vam trobar les maraques i els triangles que també havien sentit el missatge. 

Quan vam arribar la Montse ens va explicar que el paquet està a fora, perquè pesa molt i no el poden entrar, així que vam sortir tots/es cap a fora.


QUÈ HI DEU HAVER A DINS? QUI HA DEMANAT ALGUNA COSA I LI HAN PORTAT A L'ESCOLA?

-Un bolso

-Un Ferrari

COM PODEM SABER QUE HI HA A DINS?

Mia: Si ho sacsegem...

La Mia s'acosta però pesa molt i no pot, l'ajuden la Carla i l'Arnau i quan intenten aixecar-la una mica...


Comença a sortir aigua!!!!



Finalment la Paula, el Marco i el Denis obren la caixa de cartró i a dins hi troben una caixa de plàstic i tres cartes: una per cada classe. 




La caixa de plàstic està plena d'aigua i ens comencem a preguntar qui ens ha enviat una caixa amb aigua. 

Però no podem deixar la caixa a fora, intentem agafar-la i no podem... Qui ens pot ajudar?

ABRIL D: El Mandru pot portar un "Cacharro" i el podem bellugar.

Intentem trucar al Mandru amb el telèfon de la Núria Farràs però no l'agafa, així que anem a secretaria a buscar el WALKI-TALKIE a veure si el localitzen i de cop apareix el Mandru...

Ell intenta agafar la caixa, però veu que s'està mullant els peus i ens diu que anirà a buscar un carro per entra la caixa, però ha de mirar que no mulli la classe!!!




Decidim anar cap a la classe i obrir el sobre a veure que hi ha a dins.

Quan obrim el sobre, abans de llegir, tot mirant les fotos intentem imaginar que hi diu. El Bruno ens l'ensenya.




ARNAU: Sembla una escola

PAU C: Hi ha una iaia

JÚLIA: Estan fent Newton com nosaltres

CARLA: Hi ha neu

JÚLIA: Com a Llívia

PAU M: Jo vaig anar a la neu.

Llegim la carta:

Uff!!! Quantes coses ens ha dit


Què és un iglú?

CARLA: Jo tinc un joc a casa que hi ha iglús i si en tens molts guanyes.

ARNAU: Els iglús són de gel.

CARLA: Es pot entrar a dintre. Els iglús tenen una porta de gel. 


PERÒ A DINS LA CAIXA NO HI HAVIA CAP IGLÚ...

ARNAU: Sembla que l'iglú s'ha desfet perquè feia molta calor a dins la caixa. 


I ON ÉS GROENLANDIA?

JÚLIA: És molt lluny, s'ha d'anar amb avió

CLARA: També hi podem anar amb bus...

PAU C: Si està molt lluny la podem veure amb unes coses que es posen als ulls.

ARNAU: Amb uns Binocles o amb un telescopi si està molt lluny.

JÚLIA: Necessitem un mapa

PAU C: Un mapa gegant

A QUI LI PODEM DEMANAR?

CARLA: A L'Ascensi.


Tornem a fer fila i ens dirigim cap al despatx de l'Ascensi i per sort ens la trobem a mig camí. Ella ens diu que anem a I5 perquè tenen un mapa molt gran i potser allà trobarem on és GROENLANDIA.




Anem a la classe dels PICAROLS, els expliquem el que ens passa i de seguida ens senyalen un mapa que tenen penjat a la paret. Ells en aquest moment estan investigant sobre els pingüins. Ens expliquen que ells saben que a GROENLANDIA no hi ha pingüins i que com que tots els pingüins estan al pol sud, segurament GROENLANDIA, està al pol nord. La Mia s'acosta al mapa i ens senyala el pol nord i comença a llegir fins que G   R   O   E   N   L   A    N    D    I    A...

ÉS AQUÍ!!!!






Tornem a la classe i amb el google earth mirem on està i com de lluny està de casa nostra. 



Reprenem la carta i recordem que la KAYA ens deia que era INUIT. Això no sabem que és, doncs agafem el teclat i busquem les lletres INUIT i al google ens surten unes imatges:






Estan molt abrigats
Fa molt fred
A  la neu ens hem d'abrigar


Després busquem la paraula IGLÚ, perquè alguns nens i nenes no saben com és




A dins farà fred
És de gel
No podem dormir amb pijama, hem de portar jaqueta.


Tornem a mirar la carta i veiem que al final la KAIA ens diu que fem fotos quan juguem amb l'iglú, però...

CARLA: Ha fet calor i l'iglú s'ha desfet
ARNAU: Agafem el carro gegant del tió i posem l'iglú a dins
PAU C: Anem tots a la muntanya on hi ha neu, abrigadets i fem l'iglú
ARNAU: Posem jaquetes i buff.

De moment hem de pensar com ho farem per fer un iglú... amb què el farem...



Però abans de tractar el tema de l'iglú... Com es fa el gel? Què en sabem de l'aigua? Com és que l'iglú s'ha desfet?

COM ES FA EL GEL?

BRUNO: La neu és gel
GONZALO: Con agua




ARAN: Metemos agua a la nevera
PEDRO: A la nevera no, al congelador.

QUÈ POSEM A LA NEVERA?

TOTS: iogurs, raïm, pinya, mango, formatge, macarrons...

I AL CONGELADOR? QUÈ HI POSEM?

ARAN: Gel
PAU R: Gelat de maduixa perquè al congeldor fa molt fred. 

PERÒ SI VOLEM FER GEL I NECESSITEM AIGUA... D'ON SURT? ON TENIM AIGUA?

NINA: De l'aixeta?
CLARA: A les ampolles per veure aigua
ARNAU: A la banyera
MATEO: A la banyera a vegades surt freda
NINA: A la meva aigua de la banyera hi poso pastilles i surt de colors. 
GONAZALO: A casa meva al pati, manguera i surt per regar.
MATEO: A la banyera surt freda i calenta. 


JÚLIA: Obrim l'aixeta de la banyera si girem a l'esquerra surt freda, i si girem a la dreta surt calenta.
PAU R: Calenta amunt i freda avall.
ELSA: Ens rentem les dents.
MARTINA: La sopa també té aigua
PEDRO: A la piscina hi ha aigua. 
PAU C: A la platja també hi ha aigua

PERÒ COM ES FA EL GEL? QUÈ NECESSITEM?
CARLA: uns pots especials per posar aigua i surten quadrats de gel
PAU R: Són glaçoneres.

I PER QUÈ FEM SERVIR EL GEL?
CLARA: Por posar a la llet i que sigui molt freda.
JÚLIA: Pels mals, quan ens fem mal ens posem gel o ens posem aigua. 




Ara que ja sabem més coses del gel, intentem fer gel. Com que el Pau ens va parlar de les glaçoneres, i a l'escola n'hi ha moltes, n'agafem algunes, però també ens posem a buscar per la classe altres objectes que els poguem omplir d'aigua i posar al congelador. 

Ampolles, tapes, peces de lego... són algunes de les coses que vam posar al congelador del menjador dels mestres per poder fer gel. Tindrà tot la mateixa forma?




Al dia següent vam anar a buscar tot el que havíem posat al congelador...
I a la classe sobre una safata, posem un glaçó de gel i l'observem...

MATEO: És de vidre
CARLA: A dintre té gel. 
GONZALO: Té agua dentro
BRUNO: Té forma de quadrat.
JÚLIA: Està dur.

El gel a dins està format per mol·lècules. Quan l'aigua es líquida les mol·lècules es belluguen una mica, quan l'aigua s'ha fet gel les mol·lècules estan molt apretades i quan posem l'aigua a bullir i s'escalfa les mol·lècules es belluguen molt ràpid. 
Amb les mans fem gestos com si fóssim mol·lécules. 

I L'AIGUA DE L'AMPOLLA, QUE S'HA FET GEL, QUINA FORMA TÉ?
TOTS: D'ampolla, però no el podem treure!!!
I EL DE LA PEÇA DE LEGO?
TOTS: De pont de lego.

A mesura que anem observant, tocant, llepant el nostre glaçó comença a passar alguna cosa...

NINA: Hi ha aigua a la safata
JÚLIA: S'està fent petit. 
HUGO: Pequeño
PAU C: Perquè fa calor i el gel es desfà

DE QUÈ TÉ GUST EL GEL?
Aigua

SI LI VOLEM CANVIAR LA FORMA AL GEL QUE HEM DE FER?
CARLA: Posar-lo a un pot diferent i tindrà una altra forma. 



PERÒ I SI LI VOLEM CANVIAR EL GUST? I SI NO VOLEM QUE TINGUI GUST D'AIGUA?

ARAN: Potser de taronja?
ARNAU: De maduixa, esclafant-la amb el suc i la posem al congelador i el gel serà diferent. 
NINA: Un escorredor per fer suc
ARAN: jo tinc una cosa de metal que se axafa. (UN RATLLADOR)
PAU C: I jo una cosa de fusta que també es pica i s'aixafa
UN MORTER!!!
ARNAU: A casa tinc una cosa que es diu "MATXA" i també aixafa.

Decidim que volem intentar de fer un gel amb un gust diferent. Cadascú decideix que vol portar i ho apuntem.

Els dia que toca, portem tots els ingredients per fer el canvi de gust del gel i amb els estris: un expremedor, un ganivet, un ratllador i un morter intentem treure-li el suc a tot el que hem portat. A poc a poc ho anem fent i al nostre ingredient hi afegim una mica d'aigua, perquè per fer gel necessitem aigua...


Hem deixat passar uns dies i una tarda anem a buscar el nostre gel i ens posem a tastar-lo. 
Només a simple vista ja anem veient que alguns ingredients no s'han barrejat amb l'aigua. 
Amb l'ajuda del Pedro i l'Arnau anem posant un gomet als ingredients que si que s'han barrejat, però sobretot tenint en compte l'estri que hem fet servir. I vam veure que el gel que estava fet exprement amb l'expremedor s'havia barrejat millor. El gel que hem fet barrejant l'ingredient líquid s'ha barrejat millor. 

Després de tastar-lo proposem fer un altre canvi de gust, però aquesta vegada pensarem fruites que poguem extreure-li el líquid i fer que sigui més bo. 

I SI CONVIDEM A LES NOSTRES FAMÍLIES?
TOTS: Sí!!!!!

Si fem un gel i volem convidar a la família hem de fer una invitació. Fem una nota tot intentant copiar les paraules de la pissarra. 

Mentres esperem que arribi el dia de fer el nou gel, reprenem el tema de l'igú i la Kaya. Ella ens va demanar que li enviessim unes fotos tot jugant amb l'igluú que ens havia enviat, però... NO HI HAVIA IGLÚ. Ja fa dies que va sorgir la idea de fer-ne un i enviar-li les fotos així que ara toca pensar com ho fem.

Primer projectem a la PDI un iglú i amb un retolador resseguim la forma que tenen les peces que formen l'iglú. Veiem que tenen forma de RECTANGLE. 
Quines peces tenim a l'escola que tenen forma de rectangle? LES FUSTES!!!
Per taules intentem fer un iglú, i tot i que aconseguim fer una mica la forma, perquè ens adonem que hem de fer primer un cercle, no aconseguim arribar fins a dalt. 




PAU R: Hem de fer glaçons de gel, perquè tenen forma una mica de rectangle. 

Tornem a pujar al menjador dels mestres i posem al congelador moltes glaçoneres per fer molt gel. 
A la classe tornem a parlar:

PERÒ COM FAREM QUE LES PECES NO CAIGUIN? COM ENGANXAREM EL GEL?
ARNAU: Amb cinta adhesiva
PAU C: Pega
NINA: Cola




Al cap d'uns dies intentem fer l'iglú. Però no aconseguiem que se'ns enganxés el gel. I es va començar a desfer!!
ARAN: Fa molt calor. 
Després d'una bona estona ens rendim, ho recollim tot i parlem del que ha passat.

CARLA: A l'escola fa molta calor i el gel es desfà
PAU C: Per això es va desfer l'iglú de la Kaya.
JÚLIA: Aquí no fa fred com a Groenlandia. 

Decidim enviar-li un video a la Kaya explicant-li el que ens ha passat. 




Finalment s'acosta el dia que vinguin les famílies, i preparem el nou gel. 
MADUIXA, TARONJA, LLIMONA I MANDARINA, són els ingredient triats. 



Quan arriba el dia, acompanyem a les famílies fins la classe i els expliquem tot el que ens ha passat amb una presentació i tastem el nostre gel. 

MMMM!!! AQUESTA VEGADA SI QUE ÉS BO!!!
















Comentaris