Un altre dia, busquem fruites en revistes, les retallem i les enganxem en una cartolina.
CLASSIFIQUEM LA FRUITA
Portem fruita per experimentar (raïm, figues, ametlles, castanyes i avellanes), però abans la classifiquem en fruita dolça/fresca i fruita seca.
Un cop les hem classificat, escrivim el nom de cada fruita en un paper i el col·loquem a la safata corresponent.
PRESENTEM LES PARELLES COOPERATIVES
A partir d'ara, farem algunes activitats per parelles i haurem d'observar, parlar, escoltar-nos i posar-nos d'acord per treballar junts. Tenim moltes ganes de començar!
EXPERIMENTEM AMB LA FRUITA
Hem experimentat amb raïm i figues. Un cop hem tallat la fruita, hem passat el dit per sobre i hem comprovat que era suau i estava molla. Després l'hem estampat en un paper i hem vist que tant la figa com el raïm mullaven el paper i la taula, però la figa, a més, tenyia el paper de color vermell!
Després, hem fet el mateix amb ametlles i avellanes i hem comprovat que no passava res perquè no tenien suc!
Voleu veure què bé que ens ho hem passat?
COM ÉS PER FORA? COM ÉS PER DINS?
Avui hem observat com és el raïm per fora i també com és per dins.
Primer, l'hem observat per fora: de quin color és?, té taques?.
Després, l'hem tallat per la meitat i hem observat com és per dins: és del mateix color per dins que per fora? té pinyols? quants en té? Agafem les lupes perquè no se'ns escapi cap detall! Un cop hem acabat, hem dibuixat el que hem observat en un full.
Després, hem fet el mateix amb l'ametlla. Hem observat que per fora té una closca molt dura amb puntets i foradets que són molt petits, però que amb la lupa es veuen molt grans!
Per dins hem pogut veure que l'ametlla té una pell marró i quan la treiem l'ametlla és blanca!
ASSEQUEM PLÀTAN I TARONJA
Mirem uns vídeos de com podem assecar la fruita i decidim provar-ho.
- Posem un plat dins d'una bossa negra
- Rentem, pelem i tallem la fruita
- La col·loquem sobre el plat
- Tapem amb paper film
- Ho deixem uns dies al sol
Creieu que funcionarà...????
Dies després mirem què ha passat. La taronja s'ha florit, però el plàtan s'ha assecat!!
ENS VISITA UN EXPERT
Ha vingut en Jordi, un pare de l'escola, a explicar-nos coses molt interessants sobre les fruites.
Ens ha parlat dels cítrics i de les seves propietats i ens ha ensenyat tot un munt de fruites exòtiques. Sabieu que hi ha kiwis que per dins son vermells???
Abans de marxar, li vam fer la pregunta que ens haviem preparat dies abans: QUINA FRUITA S'ASSECA AMB EL SOL? I ens va explicar que poden assecar-se practicament totes les fruites, excepte les que tenen molt greix, com l'alvocat.
També ens va explicar que la fruita seca no s'asseca amb el sol. Els fruits secs ja neixen secs de l'arbre, creixen i després cauen a terra.
Ens va agradar molt la seva xerrada i, quan ja marxavem, ens va regalar una safata de navius i una bossa de la compra reutilitzable a cada un. MOLTES GRÀCIES, JORDI!!!
BERENEM FRUITS SECS
Un dia portem fruits secs i ens els menjem per berenar. Hi havia qui va portar ametlles, d'altres avellanes, nous, pipes de carbassa, panses... Estaven boníssims!
QUÈ HEM APRÈS?
Parlem del què hem descobert aquests dies sobre la fruita i ens adonem que hem après molt.
- Hi ha fruites que tenen aigua i d'altres no
- Unes fruites són seques i d'altres són fresques
- La fruita fresca te suc i la seca és dura i sense suc
- El raïm i les figues tenen suc i llavors
- Les avellanes, les ametlles i les castanyes no tenen suc, són seques
- La fruita seca té una closca dura i la fresca té una pell fina
- A la fruita seca no l'asseca el sol. Els fruits secs ja neixen secs de l'arbre, creixen i després cauen a terra.
TANCAMENT ITINERARI
Tanquem aquest itinerari amb una sortida a la Torre Marimon, en la que ens ho vam passar pipa! (trobareu les fotos al butlletí informatiu d'aquest mes).
Finalment, fem una rúbrica d'autoavaluació, en la que hem avaluat si ens ha agradat l'itinerari i si hem après coses noves.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada